«فاشرا» گیاهی تلخ اما نافع برای بدن - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
«فاشرا» گیاهی تلخ اما نافع برای بدن

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: فاشرا پاک، لطیف، خشک و گرم کننده معده و مقوی آن و برای رفع صرع و گرفتگی‌های مجاری و فلج و سستی و بی حسی اعضاء و فراموشی مصرف فراوان دارد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایسنا، زهرا توکلی اظهار کرد: از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه فاشرا یک ماده عامل سمی تلخ گلوکوزید به نام بریونین وجود دارد که در آب و الکل حل می شود و به علاوه در ریشه مقدار اسانس و رزین به نام بریورزین و مقدار زیادی نشاسته یافت می‌شود.

وی با اشاره به خواص و کاربرد فاشرا، عنوان کرد: ریشه این گیاه در موارد مشابه در ردیف حنظل و قثاالحمار به عنوان مسهل قوی به کار می‌رود.

توکلی افزود: مقطع آن سفید طعم آن قابض و تلخ و خیلی شبیه به قسط تلخ است و اغلب عطاران و فروشندگان گیاه دارویی ممکن است دانسته یا ندانسته تلخ آن را بفروشند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: علاوه‌بر ریشه از برگ و شاخه‌های جوان فاشرا نیز استفاده می‌شود، چون سمی قوی است در مصرف داخلی باید خیلی احتیاط شود و حتما زیر نظر پزشک باشد،

وی با اشاره به این‌که فاشرا از نظر طبیعت طبق رأی حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است، تصریح کرد: اگر تا ۴ گرم از گرد ریشه آن با کتیرا و آب عسل مخلوط و خورده شود مسهل قوی است و با قِی و استفراغ همراه است و ترشح ادرار و شیر را افزایش می‌دهد.

توکلی بیان کرد: پخته ریشه آن در روغن زیتون برای بواسیر و نواسیر مقعد و تمام دردهای سرد و نرم کردن سفتی‌ها و رفع چروک‌های زخم نافع است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: اگر پماد ریشه آن با سرکه تهیه شود برای تحلیل ورم و قطع زگیل مفید است، ضماد میوه آن برای جرب پوست نافع بوده و ضماد ریشه آن با آرد خلر و شنبلیله برای تحلیل ورم و سرباز کردن دمل مفید است.

وی ادامه داد: خوردن پنج گرم از ریشه آن برای مقابله با نیش افعی و سایر گزندگان سمی تریاق نافع است، ضماد ریشه آن با آرد خلر و شنبلیله برای رفع لکه‌های سیاه که بعد از جراحات و زخم‌ها می‌مالند مفید است.

توکلی افزود: ضماد میوه آن برای کندن و از بین بردن مو مؤثر است و از این خاصیت دباغان برای پاک کردن موی پوست‌ها استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: دم کرده برگ و سرشاخه‌های جوان آن برای تقویت معده و پاک کردن معده از مواد لزج و برای رفع درد قلب و معده مفید است و مسهل خوبی بوده، ترشح شیر و ادرار را زیاد می کند.

وی عنوان کرد: فاشرا پاک، لطیف، خشک و گرم کننده معده و مقوی آن و برای رفع صرع و گرفتگی‌های مجاری و فلج و سستی و بی حسی اعضاء و فراموشی مصرف فراوان دارد.