بهترین گیاه درمانگر معده را بشناسید! - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
بهترین گیاه درمانگر معده را بشناسید!

برخی عادات غذایی و رفتاری سبب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود؛ برخی افراد برای درمان اختلالات معده و یا رفلاکس درمان های گیاهی را ترجیح می دهند، در اینجا ما به بررسی گیاه شیرین بیان می پردازیم.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مدیکال نیوز تودی، در طول تاریخ، مردم از ریشه شیرین بیان برای کاهش التهاب، تسکین مشکلات گوارشی و درمان مشکلات تنفسی فوقانی استفاده کرده اند.

در حالی که قرن ها است که مردم از ریشه شیرین بیان به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می کنند،شواهد علمی کافی برای حمایت از بسیاری از مزایای سلامت آن گزارش نشده است.

با این حال، ریشه شیرین بیان هنوز یک ماده دارویی محبوب است و به اشکال مختلفی از جمله چای های گیاهی، آب نبات، کپسول های گیاه خشک و عصاره مایع موجود است.

در این مقاله، مزایای بالقوه ریشه شیرین بیان برای سلامتی، علم پشت این ادعاها و عوارض جانبی احتمالی استفاده را مورد بحث قرار می دهیم.

فواید شیرین بیان

بیش از ۳۰۰ ترکیب مختلف در شیرین بیان وجود دارد که برخی از آنها دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند.

برخی از مطالعات بالینی که مزایای بالقوه شیرین بیان را بررسی می کنند، نتایج امیدوارکننده ای داشته اند، به ویژه در زمینه های زیر:

التهاب و عفونت پوست

بسیاری از ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان ممکن است به کاهش التهاب پوست و سایر قسمت های بدن کمک کند.

این ترکیبات می توانند به درمان چندین بیماری پوستی کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که عصاره گلیسیریزین از ریشه شیرین بیان ممکن است تسکین دهنده علائم مرتبط با اگزما باشد.

ناراحتی و زخم معده

عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث ایجاد زخم معده در برخی افراد شود. یک کارآزمایی بالینی روی ۱۲۰ نفر نشان داد که افزودن عصاره شیرین بیان به درمان آنها به طور قابل توجهی ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری را بهبود می بخشد. بررسی های دیگر ارتباط بیشتری بین اشکال عصاره شیرین بیان و فعالیت ضد زخم پیدا کرده اند.

شیرین بیان دگلیسیریزه (DGL) شکلی از عصاره شیرین بیان فرآوری شده است که حاوی گلیسیریزین کمتری است. مطالعات کوچک نشان می دهد که مکمل های DGL می توانند علائم تحریک عمومی معده و روده را کاهش دهند.

هپاتیت C

گلیسیریزین ممکن است به درمان هپاتیت C، ویروسی که کبد را آلوده می کند، کمک کند. بدون درمان، هپاتیت C می تواند باعث التهاب و آسیب طولانی مدت کبد شود.

محققان گزارش کرده اند که گلیسیریزین فعالیت ضد میکروبی از خود در برابر هپاتیت C در نمونه های سلولی نشان می دهد و ممکن است در آینده برای این ویروس درمانی نویدبخش باشد.

پوسیدگی دندان

برخی تحقیقات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به کشتن باکتری های موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان می شوند کمک کند.

محققان دریافتند که عصاره ریشه شیرین بیان می تواند به کاهش رشد باکتری استرپتوکوک موتانس در دهان کمک کند. این به نوبه خود اسیدیته محیطی اطراف دندان را کاهش می دهد و به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی کمک می کند.

گلو درد

اشکال مختلف شیرین بیان ممکن است به درمان گلودرد و سایر اختلالات تنفسی فوقانی کمک کند. بسیاری از مردم ادعا می کنند که نوشیدن چای ریشه شیرین بیان به کاهش تحریکات جزئی و تسکین گلودرد کمک می کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف موضعی شیرین بیان قبل از جراحی باعث کاهش بروز و شدت گلودرد پس از عمل می شود (POST).

مطالعه مشابه دیگری نشان داد که محلول های با غلظت بالاتر شیرین بیان در بهبود POST موثرتر از محلول های کم غلیظ هستند.

داروهای گیاهی حاوی ریشه شیرین بیان نیز ممکن است به کاهش علائم آسم کمک کند. با این حال، تنها مطالعات حیوانی به طور مستقیم تأثیر شیرین بیان را بر علائم آسم ارزیابی کرده اند و تحقیقات انسانی برای تأیید یا رد اثربخشی آن ضروری است.

 

روش های استفاده از شیرین بیان

شیرین بیان به شکل قرص های جویدنی، عصاره مایع، کپسول، پودر و یک گیاه شل موجود است. افراد می توانند از شیرین بیان به روش های مختلفی برای اهداف دارویی استفاده کنند، مانند:

برای کمک به اگزما، این گیاه را با یک ژل سازگار با پوست مانند ژل آلوئه ورا مخلوط کنید
برای تهیه چای برای گلودرد، گیاهان را در آب داغ خیس کنید
افزودن عصاره شیرین بیان مایع به نوشیدنی یا قرار دادن آن زیر زبان به عنوان درمان زخم نیز روش دیگری برای استفاده از شیرین بیان است.
مصرف کپسول شیرین بیان و قرص های جویدنی نیز امکان پذیر هستند

افراد نباید بدون مشورت با پزشک برای مدت طولانی از آب نبات، چای یا مکمل های شیرین بیان استفاده کنند. اگر فشار خون بالا یا سطوح پایین پتاسیم نگران کننده است، بهتر است از مکمل های DGL به جای شیرین بیان استفاده کنید.

 

عوارض جانبی شیرین بیان

محصولات ریشه شیرین بیان معمولاً برای مصرف بی خطر هستند. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این به طور معمول به دلیل مصرف بیش از حد و مزمن آن رخ می دهد. چرا که گلیسیریزین باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود؛در موارد شدید، این شرایط می تواند فشار خون بالا، آریتمی و ایست قلبی بالقوه را با خود به همراه داشته باشد.

مصرف مقادیر زیاد گلیسیریزین می تواند منجر به عوارض جانبی شود، از جمله:

سطح پتاسیم را کاهش دهید

مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند باعث کاهش سطح پتاسیم شود. بر اساس سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، این می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • فشار خون بالا
  • ورم
  • بی حالی
  • نارسایی احتقانی قلب

مسائل بارداری

افراد باردار نباید مقدار زیادی شیرین بیان مصرف کنند یا از ریشه شیرین بیان به عنوان مکمل استفاده کنند.

مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد یا به دلیل وجود گلیسیریزیک بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

نشانه های اختلال در عملکرد معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: سنگین نبودن معده ، نداشتن نفخ و سروصدای شکم از نشانه های سلامت معده است.وی افزود: کسالت پس از خوردن غذا، احساس درد و کشیدگی، سکسکه، بدمزه شدن دهان، حس نکردن احساس ترشی و شیرینی غذا، سوزش سر دل و ورم زیر چشم در هنگام صبح می تواند نشانه اختلال در عملکرد معده باشد.

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: معده، روده و کبد به هم ‌مرتبط هستند و همه این اعضای آن باید از سلامت کامل برخوردار باشند تا در عملکرد معده آسیبی ایجاد نشود.

عظمایی با بیان اینکه برخی عادات رفتاری می تواند سلامت معده را به مخاطره بیاندازد؛ اشاره کرد: برای داشتن معده سالم، نداشتن استرس، آرام‌خوردن غذا، خوب جویدن، پرخوری، توجه به کیفیت و کمیت آن، صحبت نکردن و مصرف نکردن مایعات در میان غذا توصیه می شود.

وی اضافه کرد: مصرف بی رویه ترشیجات، ادویه جات تند، استفاده از غذاهای بی کیفیت مانند غذاهای ساندویچی یا سرخ شده، مصرف بیش از حد غذاهای چرب، شکلات های کافئین دار و نوشابه ها سبب افزایش اسید معده، سوزش، نفخ، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی و اختلال در عملکرد معده می شود.

بهترین گیاه برای درمان معده درد، گیاه شیرین بیان است

این پژوهشگر طب سنتی گفت: برخی گیاهان برای معده فوق العاده مفید هستند. بهترین گیاه برای تقویت معده خصوصا در افراد با معده های ضعیف و مبتلا به ریفلاکس، گیاه شیرین بیان است. استفاده از ریشه، پودر یا شیره این گیاه باعث درمان زخم معده، ورم، احساس سنگینی، تقویت و کاهش اسید معده می شود.

عظمایی تاکید کرد: بهترین زمان مصرف شیرین بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا است. استفاده نصف قاشق چایخوری از شیره این گیاه در آب جوش ولرم یا استفاده از یک قاشق مربا خوری پودر آن در یک لیوان آب و مصرف ریشه آن به صورت دمنوش مفید است. استفاده از گیاه شیرین بیان در افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط مصرف شود.

وی یادآور شد: مصرف نعنا، رازیانه، زنجبیل پس از غذا برای معده مفید بوده و همچنین مصرف گیاهانی مانند بابونه، بادرنج بویه، گل گاوزبان، افسنتین و سنبل الطیب برای اعصاب معده مفید است و سبب از بین بردن عفونت معده می شود.