راهکارهای طب سنتی برای خلاصی از سرفه‌های مستمر - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
راهکارهای طب سنتی برای خلاصی از سرفه‌های مستمر

متخصص طب ایرانی گفت: کاهش حجم غذا به ویژه غذاهای گوشتی و غلیظ ، نوشیدن دمنوش و خوردن سوپ می‌تواند در کاهش سرفه های مستمر موثر باشد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از فارس، غلامرضا کردافشاری متخصص طب ایرانی ، با بیان اینکه اولین کار برای درمان سرفه‌های مستمر پرهیز از خوردن مواد محرک مثل خربزه و انگور، حبوبات، بستنی و آب یخ، بادمجان و ماکارونی و غذاهای غلیظ است گفت: این افراد باید حجم غذای خود به ویژه غذاهای گوشتی و غلیظ را کاهش دهند و شربت عسل با چندقطره لیموترش بنوشند.

وی افزود: دمنوش حاوی سکنجبین، بابونه، آویشن، گل ختمی و پنیرک در درمان سرفه بسیار موثر است. چهار تخمه که از ۱۲ گیاه تشکیل شده به همراه کمی پودر تخم کتان و پودر تخم شنبلیله برای رفع سرفه بسیار موثر است. این ترکیب را باید به همراه عسل بگذارند تا کمی لعاب بدهد. در سه روز اول باید ۲۰ تا ۳۰ بار به اندازه ۲ تا سه قاشق در دهان بگذارند و بمکند تا حلق و سینه نرم شود. مصرف این ترکیب را باید به ترتیب پس از سه روز کاهش داد.

کردافشاری متذکر شد: انواع شربت های گیاهی موجود در بازار را هم باید با عسل مخلوط کرد و خورد. جوشانده بارهنگ را هم می‌توان با عسل میل کرد.

متخصص طب ایرانی کشورمان با شاره به اینکه سوپ هم می تواند در کاهش سرفه موثر باشد گفت: پیاز فراوان، هویج، شلغم ، جو یا برنج، گشنیز و جعفری به همراه سیب و به به جای سیب زمینی ترکیبی بسیار خوب است که سرفه را کاهش می دهد.

وی افزود: اگر این افراد دیابت ندارند می توانند نبات را به ۱۰ تا ۱۵ تکه کوچک تقسیم کرده و روزی چند بار برای ۷ تا ۱۰ روز بمکند و در نهایت اگر سرفه‌های تحریکی ناشی از آلرژی دارند می‌توانند با جویدن یک مشت کوچک مغز تخم کدو، سرفه‌های خود را کاهش دهند.