علائم بیماری سوزاک در مردان و زنان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علائم بیماری سوزاک در مردان و زنان

سوزاک یکی از بیماری های واگیردار است که بیشتر مواقع به وسیله تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. همچنین این بیماری ممکن است به وسیله تماس با مایعات بدن فرد مبتلا منتقل شود.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث لاین، سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود.

این STI معمولی تمایل دارد مناطق گرم و مرطوب بدن را هدف قرار دهد، از جمله:

مجرای ادرار یا لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند
چشم ها
گلو
واژن
مقعد
دستگاه تناسلی زنان که شامل لوله های فالوپ، دهانه رحم و رحم می شود
سوزاک می تواند افراد را در هر سن یا جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد، اما به طور خاص در میان نوجوانان و جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال شایع تر است.

سوزاک درمان نشده می تواند منجر به نگرانی های طولانی مدت سلامتی و در برخی موارد ناباروری شود . اما درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند عفونت را درمان کند و به کاهش احتمال ابتلا به عوارض سلامتی کمک کند.

سوزاک چگونه منتقل می شود؟

شما می توانید سوزاک را با داشتن رابطه جنسی دهانی،مقعدی یا واژینال گرفته یا منتقل کنید.

استفاده از کاندوم هنگام انجام فعالیت‌های جنسی می‌تواند تا حد زیادی شانس انتقال یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک را کاهش دهد. ف

قط به خاطر داشته باشید که این روش های مانع همیشه خطر شما را به طور کامل از بین نمی برند ، به خصوص اگر درست از آنها استفاده نکنید.

برخی شواهد نشان می‌دهند که سوزاک دهانی ممکن است از طریق بوسیدن نیز منتقل شود . با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک واقعی خطر بالقوه انتقال مورد نیاز است.

اگر قبلاً به سوزاک مبتلا شده اید، شانس بیشتری برای ابتلای مجدد به آن دارید. سوزاک درمان نشده نیز می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی را افزایش دهد.

سوزاک همچنین می تواند از والدین متولد شده به نوزاد در حین زایمان منتقل شود.

علائم سوزاک

سوزاک لزوما از خودش علائمی نشان نمی دهد؛ اما حتی اگر یک ناقل بدون علامت هستید باز هم می توانید سوزاک را منتقل کنید. همچنین ممکن است زمانی که هیچ علامتی ندارید، آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید، زیرا از ابتلا به عفونت آگاه نیستید.

علائم سوزاک در مردان

ممکن است طی ۲ تا ۳۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض سوزاک، علائم قابل توجهی از آن ایجاد شود. با این حال، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم ظاهر شوند و یا حتی ممکن است اصلاً علائمی را تجربه نکنید.

سوزش یا درد هنگام ادرار ممکن است اولین علامتی باشد که متوجه می شوید.

سایر علائم احتمالی سوزاک عبارتند از:

تکرر ادرار
ترشح یا چکه چرک مانند از آلت تناسلی شما (این ترشح می تواند زرد، سفید، بژ یا سبز باشد)
تغییر رنگ و تورم در دهانه آلت تناسلی
تورم یا درد بیضه
خارش و درد در مقعد شما
خونریزی یا ترشح مقعدی
درد هنگام اجابت مزاج

علائم سوزاک در خانم ها

بسیاری ازخانم های مبتلا به سوزاک، هیچ علامتی از آن نشان نمی دهند. علائمی که تجربه می‌کنید می‌توانند از یک روز یا چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر شوند.

این علائم اغلب نسبتاً خفیف هستند. علاوه بر این، آنها می توانند بسیار شبیه به علائم قارچ واژن یا سایر عفونت های باکتریایی به نظر برسند که می تواند تشخیص آنها را دشوارتر کند.

علائم احتمالی سوزاک در خانم ها عبارتند از:

ترشحات آبکی، کرمی یا سبز رنگ واژینال
درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
میل به دفع بیشتر ادرار
پریود های سنگین تر یا لکه بینی بین پریودها
درد در حین رابطه جنسی نفوذی واژینال
درد شدید در زیر شکم
خارش و درد در مقعد
خونریزی یا ترشح مقعدی
حرکات روده دردناک

سایر علائم سوزاک

سوزاک همچنین می تواند دهان و گلو شما را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم سوزاک دهان

گلودرد مداوم
التهاب و قرمزی در گلو
تورم در غدد لنفاوی گردن شما

سوزاک همچنین می تواند باعث تب شود.

به ندرت سوزاک ممکن است به چشم شما سرایت کند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که اندام تناسلی خود یا محل عفونت را لمس کنید و سپس قبل از شستن کامل دست‌ها، چشم خود را لمس کنید.

علائم سوزاک چشم

درد، سوزش و حساسیت چشم
تورم در پلک شما
التهاب و قرمزی چشم
مخاط رشته ای سفید یا زرد در اطراف چشم شما

آزمایش تشخیص سوزاک

یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند سوزاک را به چند روش مختلف تشخیص دهد:

آزمایش ادرار : اغلب، آزمایش ادرار می تواند سوزاک را تشخیص دهد.
آزمایش یک نمونه مایع: یک متخصص مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است آلت تناسلی، واژن، گلو یا راست روده شما را سواب بکشد تا نمونه ای از مایع برای آزمایش دریافت کند. این نوع آزمایش نیاز به کشت آزمایشگاهی دارد که ممکن است چندین روز طول بکشد.
آزمایش خون : در موارد نادر، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است از آزمایش خون برای تشخیص سوزاک استفاده کند. با این حال، این آزمایش ممکن است قطعی نباشد.
معمولاً در عرض چند روز نتایج را دریافت خواهید کرد، اگرچه این ممکن است به کلینیک یا محل آزمایش شما بستگی داشته باشد. برخی از کلینیک ها ممکن است در عرض چند ساعت نتایج آزمایش را ارائه دهند.

اگر فکر می کنید ممکن است سوزاک داشته باشید، مهم است که تا زمانی که نتیجه آزمایش منفی دریافت نکنید، از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید.

عوارض سوزاک

اگر خانوم هستید، شانس بیشتری برای تجربه عوارض طولانی مدت سوزاک درمان نشده دارید.

عفونت‌های مقاربتی درمان‌نشده مانند سوزاک و کلامیدیا ممکن است وارد دستگاه تناسلی شوند و رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. این اتفاق می تواند منجر به شرایطی به نام بیماری التهابی لگن شود.

حتی می تواند باعث درد شدید و مزمن و آسیب به اندام های تناسلی شود.

عوارض سوزاک در خانوم ها

انسداد یا اسکار لوله های فالوپ، یکی دیگر از عوارض احتمالی، می تواند:

باردار شدن را دشوارتر می کند
باعث حاملگی خارج رحمی می شود که زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود

عوارض سوزاک در مردان

اگر مرد هستید، سوزاک درمان نشده ممکن است منجر به موارد زیر شود:

زخم مجرای ادرار
یک آبسه دردناک در داخل آلت تناسلی شما که می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد
اپیدیدیمیت یا التهاب لوله‌های حامل مایع منی در نزدیکی بیضه‌ها
عفونت درمان نشده همچنین می تواند به جریان خون شما سرایت کند، جایی که عوارضی مانند آرتریت و آسیب دریچه قلب را می تواند ایجاد کند.

روش های درمانی سوزاک

آنتی بیوتیک های مدرن در اکثر موارد می توانند سوزاک را درمان کنند.

شما نمی توانید سوزاک را با داروهای بدون نسخه یا خانگی درمان کنید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است سوزاک داشته باشید یا شریک جنسی نتیجه آزمایش مثبت دریافت کرد، باید تشخیص و درمان را از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی دریافت کنید.

آنتی بیوتیک ها

درمان برای سوزاک، تزریق عضلانی یکباره آنتی بیوتیک سفتریاکسون است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی احتمالاً داروهای خوراکی نیز تجویز می کند، مانند:

دوز داکسی سایکلین دو بار در روز به مدت ۷ روز

CDC قبلاً سفتریاکسون به همراه آزیترومایسین را توصیه می کرد، اما دستورالعمل ها تغییر کردند زیرا باکتری های عامل سوزاک به طور فزاینده ای نسبت به آزیترومایسین مقاوم می شوند.

پس از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها، باید در عرض چند روز از علائم تسکین پیدا کنید اما باید یک هفته کامل پس از اتمام داروهای خود قبل از شرکت در هر گونه فعالیت جنسی صبر کنید.

عوارض سوزاک بر روی مادر و نوزاد

بیماری سوزاک در زنان باردار احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را بالا می برد و عفونت از مادر به نوزاد، به دلیل اینکه هنگام زایمان از مجرای زایمانی عبور می کند، سرایت می کند و منجر به نابینایی، عفونت مفاصل یا ورود عفونت به خون نوزاد می شود که خطر مرگ را به همراه دارد. به محض تشخیص این بیماری در زنان باردار و درمان آنها، از این خطرات کاسته می شود.

پیشگیری از سوزاک

محققان در حال کار بر روی ساخت واکسنی برای جلوگیری از انتقال سوزاک هستند. با این حال، تا به امروز، هیچ واکسنی نمی تواند از عفونت جلوگیری کند.

ایمن‌ترین راه برای پیشگیری از سوزاک و سایر بیماری‌های مقاربتی، پرهیز است و البته، استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مقاربتی کمک کند.

رابطه جنسی سالم می تواند از ابتلا به این بیماری بکاهد. پرهیز از رابطه جنسی با افرادی که به ابتلا به این آلودگی مشکوک هستند و یا هنگام رابطه باید حتما از کاندوم استفاده نمایند. اقدامات دیگری که خاص پیشگیری از ابتلا به سوزاک است مثل پیشگیری دارویی در چشم نوزادان و توجه به تماس های بیماران مبتلا به سایر بیماری های عفونی نیز از اهمیت برخوردار است. داشتن شرکای جنسی متعدد، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در صورت بروز این بیماری در شخص، باید به سرعت گزارش داده شود زیرا با این کار از شیوع آن جلوگیری به عمل می آید.

داشتن زندگی سالم، فرد را از ابتلا به این بیماری و البته دیگر بیماری های جنسی، محفوظ نگه می دارد.