علت آرتریت روماتوئید کشف شد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علت آرتریت روماتوئید کشف شد

از هر ۱۰۰ نفر در سراسر جهان یک نفر مبتلا به «آرتریت روماتوئید» است. این بیماری باعث التهاب، درد و متورم شدن مفاصل، اغلب در دست ها و مچ دست می‌شود و می‌تواند به از دست دادن عملکرد مفاصل و همچنین درد مزمن و بدشکلی آن‌ها و آسیب منجر شود.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان، علت این بیماری تا کنون ناشناخته بود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک میکروب تازه کشف شده در روده می تواند محرکی جدی برای آرتریت روماتوئید باشد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به خود کند. پروتئین هایی به نام آنتی بادی ها، که معمولا به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری ها کمک می‌کنند، در عوض شروع به حمله به مفاصل می کنند.منشأ آنتی بادی هایی که باعث آرتریت روماتوئید می شوند، سال هاست مورد مطالعه بوده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که این آنتی بادی ها می توانند بیش از ۱۰ سال قبل از بروز علایم در مکان هایی مانند دهان، ریه و روده ،تشکیل شوند، اما تا به حال، مشخص نبود که چرا محققان این آنتی بادی ها را در این مناطق خاص پیدا می‌کنند.

کشف جدید دانشمندان چه بود؟

دانشمندان می‌گویند:«از آن جایی که میکروب‌ها معمولاً در همان مکان‌هایی زندگی می‌کنند که آنتی‌بادی‌ها باعث آرتریت روماتوئید می‌شوند، ما فرض کردیم که این باکتری‌ها می‌توانند باعث تولید این آنتی‌بادی‌ها شوند. بنابراین اگرچه این آنتی‌بادی‌ها برای حمله به باکتری‌ها هستند، اما آرتریت روماتوئید زمانی ایجاد می‌شود که از روده‌ها برای حمله به مفاصل پخش می‌شوند.»

یک باکتری ناشناخته

محققان این مطالعه می گویند :«ابتدا، ما به دنبال شناسایی باکتری های روده ای بودیم که توسط این آنتی بادی ها هدف قرار می گیرند. برای انجام این کار، باکتری‌های موجود در مدفوع زیرمجموعه‌ای از افراد در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در معرض این آنتی‌بادی‌ها قرار دادیم. ما دریافتیم که یک گونه باکتری ناشناخته در روده حدود ۲۰ درصد از افرادی که یا مبتلا به آرتریت روماتوئید تشخیص داده شده بودند یا آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کردند که باعث بیماری می‌شدند، وجود داشت.»این باکتری ناشناخته« Subdoligranulum didolesgii» نامیده شد. این باکتری قبلاً در مدفوع افراد سالم شناسایی نشده بود و هم اکنون مشخص نیست که این باکتری در جمعیت عمومی چقدر شیوع دارد.

باکتری کشف شده و سیستم ایمنی

این باکتری جدید می تواند سلول های ایمنی تخصصی به نام سلول های T را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید فعال کند. سلول های T باعث ایجاد پاسخ های التهابی در بدن می شوند و با ایجاد بیماری های خودایمنی مختلف مرتبط هستند.بنابراین این تحقیق نشان می‌دهد که باکتری های روده کشف شده، ممکن است سیستم ایمنی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید را فعال کنند، اما به جای حمله به باکتری ها، سیستم ایمنی آن‌ها به مفاصل حمله می کند.

آینده درمان آرتریت روماتوئید

میگان کریسول، پروفسور ارشد این تحقیق می‌گوید: «من و همکارانم امیدواریم که این تحقیق بتواند منشأ آرتریت روماتوئید را به طورکامل روشن کند. هدف بعدی ما این است که کشف کنیم این باکتری هادر جامعه عمومی چقدر رایج است و آیا وجود این باکتری ها در روده ممکن است به ایجاد آرتریت روماتوئید در افراد منجر شود یا خیر؟ما معتقدیم که این باکتری‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای توسعه درمان‌های آرتریت روماتوئید استفاده شوند و امیدواریم راه‌هایی برای جلوگیری از بروز بیماری را مشخص کنیم.»