تاثیر زانوبند طبی در درمان آرتروز - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
تاثیر زانوبند طبی در درمان آرتروز

استئوآرتریت یا آرتروز زانو (Knee Osteoarthritis) نوعی بیماری تخریبی مفاصل است که در آن سطوح مفصلی دچار فرسایش و خوردگی می‌ شوند. میزان ابتلا به آن با بالا رفتن سن و وزن افزایش می یابد و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان می باشد.

آرتروز زانو منجر به درد، ناتوانی در راه رفتن و بالا و پایین آمدن از پله، کاهش کیفیت زندگی، کاهش عملکرد و تغییر در نحوه راه رفتن بیماران می شود.آرتروز از علل شایع درد ناحیه زانو می باشد. علایم آن عمدتا شامل درد، ‌تورم و خشکی زانو است.داروها، ورزش و سایر روش های درمانی ممکن است در درمان زانودرد کمک کننده باشند. گزینه دیگر می تواند استفاده از زانو بند برای کاهش فشار روی مفاصل شما باشد.

برای دسترسی سریع تر به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

علت ابتلا به زانودرد؟
زانوبند طبی چیست؟
زانوبندها چگونه کار می کنند؟
چه موقع از زانوبند طبی استفاده کنیم؟
چرا زانوبند تاثیر سریعی ندارد؟
بایدها و نبایدها برای استفاده از بریس زانو درمورد آرتروز

علت ابتلا به زانو درد

ما به دلایل مختلف به زانو درد مبتلا می ‌شویم و علائم درد هر کدام نیز متفاوت است. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۲۵ درصد از دردهای زانو صرفاً به دلیل دویدن اتفاق می‌افتند.
برخی از علل ابتلا به زانو درد عبارتند از:

سندرم باند ایلیوتیبیال: این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که بافت زانو به سمت لگن می‌ لغزد. این عارضه باعث بروز درد و سوزش در قسمت بیرونی زانو می‌ شود.

در رفتگی کشکک زانو: در رفتگی یک عارضه شایع در زانو و یکی از آسیب دیدگی‌ های فیزیکی شدید در بدن است که گفته می ‌شود مهم‌ ترین آسیب‌ دیدگی در پا است.
در این موارد، کشکک زانو در رفته و از محل خود خارج شده و باعث بروز درد و تورم می ‌شود.

تاندونیت پاتلار: تاندون‌ های عضلات زانو ممکن است ملتهب شده یا آسیب ببینند. در این عارضه، زانوی شما توسط تاندون‌ ها احاطه شده، گیر می‌ کند و دچار درد می‌ شود.

زانوبند طبی چیست؟

زانوبندهای طبی از طریق کنترل بعضی از حرکت‌ های مفصل زانو و تأمین حفاظت از آن در برابر حرکات شدید و غیر طبیعی از رباط‌ های زانو حمایت می ‌کنند.
این زانوبندها هم در زانوهای آسیب‌ دیده‌ ای که هنوز دارای حرکت هستند و هم زانویی که توان حرکت خود را از دست داده است، استفاده می ‌شود.

زانوبندها اشکال و اندازه‌ های بسیار متفاوتی دارند و عملکرد اختصاصی آنها نیز خیلی متنوع است.
شما می ‌توانید انواع مختلف زانوبندها را فروشگاه دکترمهندس تهیه کنید.

زانوبندها چگونه کار می‌ کنند؟

زانوبندهای کشسانی و ارتجاع‌ پذیر از چند طریق مختلف بر عملکرد زانو تأثیر می‌گذارند:

۱. حمایت کردن: زانوبندها به شکل راحت بر روی زانو قرار می ‌گیرند و باعث فشرده ‌سازی مفصل و تأمین حمایت از بافت ‌های نرم (ماهیچه‌ ها و رباط‌ ها) آن می‌ شوند.

۲. گرم کردن: استفاده از زانوبند باعث گرم شدن زانو و افزایش خونرسانی در آن می ‌شود و به بهبودی سریع ‌تر آسیب‌ دیدگی ‌های زانو کمک می‌ کند.

علاوه بر این موارد، زانوبند از راه‌های زیر می‌ تواند برای افراد مبتلا به آرتروز هم مفید واقع شود:

بهبود آسیب‌ دیدگی رباط‌ ها

برای آسیب ‌دیدگی رباط صلیبی زانو، استفاده از یک زانوبند مفصل دار مناسب که توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد می ‌تواند در تسریع بهبودی زانو تأثیر زیادی داشته باشد.

تسکین درد کشکک زانو

هنگامی که تحلیل رفتن و نرم شدن غضروف زیر کشکک زانو باعث ایجاد زانو درد می ‌شود، استفاده از زانوبندهای ساخته شده از جنس نئوپرن که بریدگی در محل کشکک زانو در آنها تعبیه شده است، می ‌تواند به ثابت نگه داشتن استخوان کشکک در جای خود و تسکین درد ناشی از عارضه کمک مؤثری نماید.

تقویت حس احتیاط و مراقبت

متخصصان عقیده دارند که زانوبندها می ‌توانند از طریق گرم کردن و در رفع تورم و تسکین درد زانو مؤثر باشند.

برای اطلاع از انواع زانوبند و خرید مناسب ترین زانوبند طبی، مقاله راهنمای خرید زانوبند طبی را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

چه موقع از زانوبند طبی استفاده کنیم؟

پزشکان بر این باورند که در هنگام انجام فعالیت بدنی باید از بریس زانو استفاده شود و در حالت استراحت و شب برداشته شود. بیشتر افراد، بریس ‌ها را در هنگام فعالیت مفیدتر می ‌دانند.

بازی کردن تنیس، گلف، اسکی و پیاده روی از جمله فعالیت‌هایی است که بریس های زانو می ‌توانند مفید باشند.

زانو بیش ترین وزن را روی خود تحمل می ‌کند، بنابراین توصیه می ‌شود وقتی که روی پا نیستید آن را در بیاورید و وقتی می‌ خواهید روی پا باشید آن را بپوشید، زیرا این حالتی است که بیشترین تأثیر آن را خواهد داشت.

برای اطلاع از حرکات ورزشی مناسب برای زانودرد، مقاله ۷ ورزش برای زانودرد را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

چرا زانوبند تاثیر سریعی ندارد؟

از نظر فیزیوتراپی، بسیار مهم است که بیماران مبتلا به آرتروز به منظور تقویت ماهیچه‌های زیر بریس، برنامه درمانی خود را همراه با ورزش و رژیم درمانی ادامه دهند.
اگرچه زانوبندها احتمالاً نمی ‌توانند پیشرفت بیماری را کند کنند، اما ممکن است از آن‌ها برای بهبود تحرک و عملکرد برای مشارکت در یک برنامه ورزشی استفاده شود.

از طرف دیگر، استفاده از زانوبند طبی به تنهایی و بدون انجام تمرینات روزانه می ‌تواند عواقب منفی داشته باشد. استفاده طولانی مدت می ‌تواند منجر به ضعف شود. عضلات اطراف مفصل که به حمایت از مفصل کمک می‌ کنند به دلیل پشتیبانی مصنوعی ضعیف تر می‌ شوند.

اگر می‌خواهید از بریس زانو استفاده کنید، بهتر است آن را همراه با فیزیوتراپی انجام دهید. بهترین کار این است که اگر فرد در درمان فیزیکی [به تنهایی] شکست خورده یا گزینه ‌های دیگری را امتحان نکرده است، همراه با نظر متخصص فیزیوتراپی می ‌تواند بریس را امتحان کند، تا بررسی شود که آیا این راهکار برای شما مفید است یا خیر.

بایدها و نبایدها برای استفاده از بریس زانو در موارد آرتروز

در اینجا چند نکته دیگر در مورد استفاده از بریس زانو از سوی پزشکان آورده شده است:

• زانوبند نباید خیلی شل یا بیش از حد نرم باشد: مراقب قرمزی و چفت شدن زانو باشید. فقط کافی است که بتواند در جای خود بماند اما آنقدر سفت نباشد که وقتی بعد از یک ساعت آن را در آوردید، رد آن را روی ران خود ببینید.

• زانوبند خود را در هوای گرم و تمیز نگه دارید: مهم است که بریس‌های زانو را به طور مرتب تمیز کنید زیرا باکتری‌های موجود در عرق می ‌توانند باعث تحریک پوست و حتی عفونت شوند.

• بین بریس و بدن شما چیزی نباشد: بریس‌ ها باید بر روی پوست پوشیده شوند و نه روی لباس.