توصیه‌هایی برای اثربخشی بهتر جراحی مفصل ران و زانو - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
توصیه‌هایی برای اثربخشی بهتر جراحی مفصل ران و زانو

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایسنا، یک جراح ارتوپد در مرکز تخصصی “مایو کلینیکِ” آمریکا می‌گوید: اعمال برخی تغییرات در سبک زندگیِ افرادی که به جراحی تعویض مفصل ران یا زانو اقدام کرده اند ممکن است در بهبود نتیجه عمل اثربخش باشد.

دکتر “متیو آبدل”، جراح ارتوپد در مایو کلینیک گفت: قبل از اقدام به جراحی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش توصیه میشود. شاخص توده بدنی (BMI) مورد نظر کمتر از ۴۰ است اما هر چه بتوان این شاخص را به ۲۵ تا ۳۰ نزدیک کرد، بهتر است.

همچنین رعایت موارد زیر توصیه میشود:

– حداقل از شش هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار و دیگر دخانیات خودداری شود. همچنین پس از جراحی از استعمال محصولات نیکوتین خودداری کنید.

– حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف داروهای مسکن حاوی مخدر را قطع کنید.

– در صورت ابتلا به دیابت، قبل از اقدام به جراحی مطمئن شوید که وضعیت بیماری تحت کنترل است.

لیست پزشکان جراح ارتپدی را از اینجا مشاهده کنید

این جراح ارتوپد همچنین تاکید کرد: برخی از تغییراتِ سبک زندگی تاثیری در بهبود وضعیت بیمار پس از اقدام به جراحی تعویض مفصل ران و زانو ندارد که شامل مصرف مکمل های گیاهی و ویتامین ها، استفاده از کرم های زخم و دستگاه های تحریک الکتریکی است.

همچنین هنوز مشخص نیست آیا اقدامات دیگر قبل از جراحی به بهبود نتایج آن کمک می کند یا خیر که از آن جمله میتوان به فیزیوتراپی قبل از تعویض مفصل ران و زانو و فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو اشاره کرد.

برخی از بیماران قبل از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، جراحی لاغری انجام می دهند اما تحقیقات اخیر سوالاتی را در مورد اثربخشی این اقدام مطرح کرده است. متخصصان دریافتند که این بیماران بدون توجه به شاخص توده بدنی، عوارض بیشتری نسبت به افرادی که تنها جراحی تعویض مفصل انجام داده اند، دارند. این عوارض شامل عفونت و تاثیر بر اثربخشی نتیجه جراحی تعویض مفصل است.

به گزارش سایت تخصصی “هلث دی”، وی گفت: تصور میشود که این وضعیت ممکن است با میکروبیوم روده و تنوع ژنتیکی بدن بیمار ارتباط داشته باشد. اگرچه آنها وزن خود را از کاهش داده اند، اما بافت ‌های نرم و وضعیت کلاژن زیرین هنوز ماهیت اصلی خود را دارند.