۹ نشانه‌ هشدار دهنده سرطان لثه - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
۹ نشانه‌ هشدار دهنده سرطان لثه

سرطان لثه که یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌هاست از طریق دستگاه لنفاوی منتشر و به قسمت‌های دیگر بدن منتقل می‌شود.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از همشهری آنلاین، سرطان لثه اغلب با التهاب لثه اشتباه گرفته می‌شود. هم التهاب لثه و هم سرطان لثه دو چیز جداگانه هستند و هر دو باید جدی گرفته شوند.

وقتی لثه‌ها متورم و قرمز می‌شوند یا زمانی که رشد ناگهانی روی لثه‌ها وجود دارد که قبلاً نبود، بهتر است افراد تعجب کند و پیگیر این موضوع باشند که آیا این نشانه‌ها ممکن است سرطان باشد؟ ممکن است به دلیل لق شدن دندان‌ها یا ضعیف شدن لثه، خونریزی و درد بدون دلیل در لثه ها را تجربه کنید که می‌تواند نشانه‌ای جدی از نوعی سرطان دهان به نام سرطان لثه باشد.

سرطان لثه از خانواده سرطان سرو گردن است و زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های لثه‌های بالایی و پایینی بیش از اندازه تقسیمات سلولی انجام بدهند و باعث ایجاد ضایع تومور مانندی بر روی لثه می‌شود. این بیماری می‌تواند بر روی عملکرد قسمت‌های دهان مانند لب‌ها، دندان‌ها، دوسوم جلویی بافت زبان و سقف دهان تاثیرگذار باشد.

شایان ذکر است تورم یا قرمزی لثه حتما سرطان نیست، اما اگر بیش از ۳ تا ۴ هفته باقی بماند، نیاز به مراجعه به متخصص دارد؛ محققان توضیح می‌دهند: علائم قابل مشاهده اولیه می‌تواند ایجاد لکه و خال‌های سفید و قرمز در هر ناحیه از دهان، خونریزی‌های بی‌علت از دهان، احساس مسدود شدن حلق و مری، تغییر شکل فک، نامنظم شدن ناگهانی دندان‌ها، کاهش وزن شدید، تورم لب و کام، تغییر بافت حفره دهان و لثه و زبان و لب و… باشد؛ گاهی اوقات ممکن است پوست پوشاننده ضخیم‌تر احساس شود یا ممکن است در موارد پیشرفته زخم یا فرسایش مداوم وجود داشته باشد. در ابتدا مانند برآمدگی یا زخمی به نظر می‌رسد که خوب نمی شود. همچنین، دندان‌های نزدیک زخم شروع به لق شدن می‌کنند و در برخی مواقع حتی دندان‌های مصنوعی به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند.

این سرطان اغلب با ژنژیویت اشتباه گرفته می‌شود که به دلیل تجمع پلاک ایجاد می‌شود؛ التهاب لثه و سرطان لثه دو چیز جداگانه هستند و هر دو باید جدی گرفته شوند و نیاز به مشاوره با متخصص دارند. افرادی که عادت به استعمال دخانیات دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهان یا سرطان مربوط به لثه هستند.

علائم و نشانه‌های اولیه سرطان لثه به صورت خلاصه:
زخم دهانی که به مدت ۳-۴ هفته خوب نمی‌شود
لکه سفید یا قرمز در داخل دهان
لق شدن دندان‌ها
رشد یا توده در داخل دهان
درد در دهان و گوش
مشکل در جویدن و بلعیدن
تورم یا ضخیم شدن، لکه‌های توده یا نواحی فرسایش یافته روی لب‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها یا سایر نواحی داخل دهان
خونریزی یا بی حسی بی دلیل، از دست دادن احساس لب‌ها یا درد و حساسیت در هر ناحیه از صورت، دهان یا گردن
کاهش وزن بدون دلیل

متخصصان تاکید می‌کنند، سرطان لثه هرچه زودتر تشخیص داده شود، فرد جراحی ساده‌تر و بالاترین شانس بقا بعد از درمان را خواهد داشت. سرطان لثه قابل درمان است، به شرطی که به موقع تشخیص داده شود.