کاشت دارو برای حذف همیشگی سرطان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
کاشت دارو برای حذف همیشگی سرطان

اوایل سال جاری، دانشمندان دانشگاه رایس رویکرد بسیار امیدوارکننده‌ای را برای مقابله با سرطان تخمدان و کولورکتال نشان دادند که بر داروسازی متمرکز بود.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سایت نیواطلس، طبق تلاش محققان می‌توان داروهایی را در کنار تومورها کاشت کرد تا در کمتر از یک هفته آن‌ها را از بین ببرد.

با ترکیب این فناوری با سایر داروهای ایمونوتراپی، دانشمندان اکنون پتانسیل این روش را برای مقابله با نوع دیگری از سرطان بررسی کرده اند و به نتایج بسیار مشابهی دست یافته اند.

داروها که توسط تیم دانشگاه رایس توسعه داده شده است، تقریباً به اندازه یک سر سوزن هستند و با ده‌ها هزار سلول که برای تولید اینترلوکین ۲ (IL-۲) مهندسی ژنتیکی شده‌اند، بارگیری می‌شوند.

این سیتوکین به طور طبیعی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با سرطان فعال می‌کند و توسط FDA _سازمان غذا و داروی آمریکا _به عنوان یک درمان ایمونوتراپی برای سرطان تایید شده است.

با کاشت مهره‌ها در کنار تومورها در مدل‌های موش سرطان تخمدان و کولورکتال، کارخانه‌های داروسازی آنقدر در تولید مداوم IL-۲ موثر بودند که رشد تومورها در کمتر از شش روز ریشه کن شد.

این نتایج هیجان انگیز نظر گروه دیگری از محققان را که روی درمان مزوتلیوما، نوعی سرطان که در پوشش بافت اطراف اندام‌های داخلی تشکیل می‌شود، جلب کرد.

حدود ۸۰ درصد موارد مزوتلیوما با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آزبست مرتبط است.

دکتر برایان برت از کالج پزشکی بیلور گفت: “من از بیمارانی که مزوتلیومای بدخیم پلور دارند مراقبت می‌کنم. ” این یک بدخیمی بسیار تهاجمی در پوشش ریه است و درمان کامل آن با جراحی بسیار سخت است.

به عبارت دیگر، اغلب بیماری باقی مانده‌ای وجود دارد که پشت سر گذاشته می‌شود. درمان این بیماری باقیمانده با ایمونوتراپی موضعی – تحویل موضعی دوزهای نسبتاً بالای ایمونوتراپی به فضای پلور – روشی بسیار جذاب برای درمان این بیماری است.

برت و همکارانش به دنبال ترکیب فناوری دارو با شکل دیگری از ایمونوتراپی بودند که در درمان مزوتلیوما نویدبخش بوده است، که در قالب داروهای بازدارنده ایست بازرسی که سیستم ایمنی را برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی آموزش می‌دهد، عمل می‌کند.
با استفاده از داروها بر روی مدل‌های موش مزوتلیوما، بیش از ۵۰ درصد تومورها از بین رفتند. ترکیب آن‌ها با داروی بازدارنده ایست بازرسی تمام تومورهای هفت موش تحت درمان را تنها در چند روز به طور کامل از بین برد.

برت می‌گوید: درمان تومورهای مزوتلیوما در موش‌ها مانند انسان‌ها بسیار سخت است.

آنچه که داده‌های ما نشان می‌دهد این است که تحویل این ذرات ایمونوتراپی، به صورت منطقه‌ای، به این موش‌هایی که مزوتلیوما دارند، پاسخ‌های درمانی بسیار تحریک‌کننده و بسیار مؤثری دارد.
در واقع، من ندیده‌ام که این تومورهای مزوتلیوما در موش‌ها با چنین اثربخشی ریشه‌کن شوند، مگر در این مدل درمانی، که بسیار اثربخشی داشت.

بر اساس نتایج قبلی، این تیم تاییدیه برای آزمایش‌های بالینی در بیماران سرطان تخمدان دریافت کرده‌اند.

نتایج این دور جدید آزمایش‌ها به این معنی است که کارآزمایی بالینی دیگری با تمرکز بر بیماران مزوتلیوما ممکن است خیلی عقب نباشد.

امید ویسه، نویسنده این مطالعه گفت: «داده‌های بالینی گزارش‌شده در آخرین دست‌نوشته ما به توجیه آغاز دومین کارآزمایی بالینی برای بیماران مبتلا به مزوتلیوما و سایر سرطان‌های ریه مبتلا به متاستاز پلور کمک کرد.

ما جلساتی را با FDA برگزار کرده‌ایم و انتظار داریم در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دومین آزمایش را برای این جمعیت بیمار آغاز کنیم.