مصرف الکل کدام سرطان‌ها را بیشتر به ارمغان می‌آورد؟‌ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
مصرف الکل کدام سرطان‌ها را بیشتر به ارمغان می‌آورد؟‌

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که می‌گوید در دنیا سرطان‌زا بودن الکل آن هم از نوع یک آن به اثبات رسیده تاکید می‌کند که هفت نوع سرطان در نتیجه مصرف این نوشیدنی ممکن است خود را نشان دهد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایرنا، نوذر نخعی اظهارداشت: قبلا الکل به عنوان ماده سرطان زا مطرح نبود اما با انجام آزمایش ها و تحقیق ها کم کم الکل به عنوان ماده ای سرطان زا آن هم در نوع یک معرفی شد و اکنون بالاترین نمره را در سرطان زایی دارد.

وی با بیان اینکه چندین سال است الکل در مقالات و تقسیم بندی محافل علمی بین المللی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ماده سرطان زای نوع یک تلقی می شود افزود: سرطان روده بزرگ، سرطان سینه در زنان و مری در بین سرطان ها شدید تر و شیوع بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: هفت سرطان ناشی از مصرف مشروبات الکلی ممکن است در بدن فرد مصرف کننده خود را نشان دهد اظهار داشت:

نخعی گفت: الکل در ردیف ۱۲۲ ماده سرطان‌زا از جمله بنزین، ازبست، آرسنیک و … قرار دارد لذا مصرف مشروبات الکلی بشدت سرطان‌زا است.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: الکل یک ماده سرطان زای قطعی است زیرا مطالعات حیوانی و انسانی را پشت سر گذاشته است.

وقتی مدیر ارشد پزشکی جهان عذرخواهی می کند
نخعی در ادامه به توصیه های پروفسور سالی دیویس مدیر ارشد پزشکی انگلیس که به نوعی از نظر جایگاهی و توصیه های سلامت از وزیر بهداشت نیز بالاتر است اشاره کرد و گفت: وی رهنمودی را برای مصرف الکل در سال ۲۰۱۶ در یک مقاله علمی چاپ کرده که دولت آن را منتشر کرد.

وی افزود: در رهنمودهای پروفسور دیویس تصریح شده ما هیچ سطحی از مصرف الکل را ایمن تلقی نمی کنیم لذا مصرف هر چند اندک مشروبات الکل می تواند سرطان زا باشد.

نخعی اظهار داشت: پروفسور دیویس همچنین در مصاحبه ای با گاردین اعلام می کند من اگر تاکنون به بیمارانم توصیه می کردم الکل بخورند از همه عذرخواهی می کنم.

اخیرا نتایج بررسی ها منتشر شده و نشان می دهد که کرمان در ردیف استان های پرمصرف در الکل به شمار می رود.