علایم و عوامل سرطان روده بزرگ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علایم و عوامل سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های شایع در جهان است. در این بیماری سلول های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کند. اگرچه این نوع سرطان شیوع بالایی دارد اما به دلیل بهبود روش های غربالگری و تشخیصی تعداد موارد این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در سال‌های اخیر کاهش یافته است. این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می دهد ولی این به این معنا نیست که گروه های سنی دیگر به آن مبتلا نمی شوند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان ، پولیپ و سرطان روده ،سرطان روده بزرگ با رشد غیر طبیعی سلول‌ها در سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده به‌ وجود می‌آید، این رشد را پولیپ می‌گویند. برخی از پولیپ‌ها می‌تواند با گذشت زمان که ممکن است سال ها طول بکشد، به سرطان تبدیل شود. البته باید به این نکته توجه کرد که تمام پولیپ‌ها به سرطان تبدیل نمی شوند.

علایم هشدار دهنده اولیه

۷۵ درصد موارد ابتلا به سرطان روده یا کولون در افراد بدون سابقه خانوادگی یا دیگر عوامل مولد سرطان رخ می‌دهد و متاسفانه در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است. پس علایم سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه مشاهده نمی‌شود. علایم مراحل ابتدایی بیماری در صورت وجود، شامل این موارد است:
یبوست
اسهال
تغییر رنگ مدفوع
تغییر شکل مدفوع، مانند باریک شدن مدفوع
وجود خون در مدفوع
خون ریزی روده بزرگ
تولید گاز بیش از حد
گرفتگی شکم
درد شکم
در صورت مشاهده هر یک از علایم نام‌برده، برای انجام تست غربالگری باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

اهمیت غربالگری

علایم سرطان روده یا کولورکتال ممکن است در مراحل اولیه بیماری بسیار جزئی باشد یا حتی هیچ گونه علایمی به دنبال نداشته باشد. البته این احتمال وجود دارد که این بیماری برخی علایم هشدار دهنده اولیه را از خود نشان دهد. علایم سرطان روده ممکن است تا زمانی که بیماری وارد مراحل پیشرفته نشود، بروز نکند. بنابراین، آزمایش غربالگری منظم برای سرطان روده یا رکتوم، به ویژه از طریق کولونوسکوپی، به کلیه افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، توصیه می شود.

علایم مراحل انتهایی

علایم سرطان کولورکتال در مراحل انتهایی بیماری (مراحل ۳ و ۴) مشخص‌تر هستند.
خستگی مفرط
ضعف غیرقابل توضیح
کاهش ناخواسته وزن
ایجاد تغییراتی در مدفوع که بیش از یک ماه طول کشیده است
احساس می‌کنید روده شما کاملاً خالی نیست
استفراغ

عوامل موثر در ابتلا به سرطان روده

سن بالا: سرطان روده در هر سنی امکان‌پذیراست، اما بیشتر مبتلایان به این بیماری بالای ۵۰ سال دارند.
شرایط التهابی روده: بیماری التهابی مزمن روده بزرگ مانند کویت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
سندروم های ارثی: برخی جهش های ژنی که در طی چند سال از خانواده شما گذشته، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی: اگر یک خویشاوند خونی مبتلا به این بیماری داشته باشید، خطر این که شما به این سرطان دچار شوید، بیشتر وجود دارد.
رژیم غذایی کم فیبر و پر چرب: تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که افرادی سرطان روده بزرگ دارند غذاهای پر گوشت و فراوری شده بیشتر مصرف می کنند.سبک زندگی بی‌تحرک: افرادی که فعالیت نمی کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. به طور منظم ورزش کردن مبتلا شدن به سرطان را کاهش می دهد.

دیابت: یکی از بیماری هایی که ممکن است باعث بروز سرطان روده شود دیابت است.
اضافه وزن: چاقی علاوه بر به وجود آوردن بیماری های متفاوت، باعث بروز سرطان روده می شود.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان روده را چند برابر می کند.
پرتو درمانی: پرتو درمانی در شکم برای معالجه سرطان های قبلی، ممکن است سرطان روده را به وجود بیاورد.