سرطان کشنده معده به سادگی قابل درمان است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
سرطان کشنده معده به سادگی قابل درمان است

درمان اصلی سرطان معده برداشت ضایعه از طریق جراحی یا به صورت برداشت قسمت تحتانی معده ویا خارج کردن کامل معده و اتصال مری به روده کوچک به همراه برداشت غدد لنفاوی مجاور عضو درگیر از طریق جراحی‌های متداول یا جراحی لاپاروسکوپیک است.

مرحله ۴ سرطان معده چیست؟

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث لاین، سرطان معده سرطانی است که از معده شروع می شود. بر اساس میزان گسترش (متاستاز) آن در زمان تشخیص مرحله بندی می شود.

در مرحله ۴، سرطان معده از طریق بافت، جریان خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دوردست بدن گسترش یافته است. سرطان ممکن است در اندام هایی مانند کبد ، ریه ها یا غدد لنفاوی دور یافت شود .

مرحله ۴ سرطان پیشرفته معده نیز نامیده می شود.

تشخیص مرحله سرطان معده به تعیین گزینه های درمانی کمک می کند. این مقاله یک نمای کلی از آنچه باید انتظار داشت را ارائه می دهد.

گزینه های درمانی مرحله ۴ سرطان معده چیست؟

درمان سرطان معده مرحله ۴ سخت تر از سرطان معده در مراحل اولیه است. به این دلیل که دیگر محدود به معده نیست و ممکن است چندین اندام دور را درگیر کند. معمولا این مرحله غیر قابل درمان به نظر می رسد اما در بسیاری موارد قطعا قابل در مان است.

هدف از درمان کاهش علائم و کنترل رشد سرطان است. پزشک شما درمان هایی را بر اساس سن و سلامت کلی شما، از جمله سایر شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشید و ویژگی های خاص سرطان ارائه می دهد.

درمان سرطان معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌ها است. برنامه درمانی شما را می توان بر اساس میزان عملکرد آن تنظیم کرد. اگر علائم جدیدی در طول مسیر داشتید به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوان آنها را در نظر گرفت.

برخی از درمان های مرحله ۴ سرطان معده عبارتند از:

لیزر درمانی یا استنت

لیزر درمانی می تواند برای از بین بردن تومورها، توقف خونریزی یا کاهش انسداد معده استفاده شود. گاهی اوقات می توان بدون جراحی این کار را انجام داد.

پزشک یک لوله بلند و قابل انعطاف به نام آندوسکوپ را در گلو و داخل معده قرار می دهد تا پرتو لیزر را ارسال کند. به این روش تخریب تومور آندوسکوپی نیز گفته می شود.

لوله های توخالی به نام استنت گاهی اوقات می توانند کمک کنند. با قرار دادن استنت بین معده و مری یا بین معده و روده کوچک، غذا می‌تواند بدون مانع از آن عبور کند.

عمل جراحی

گاسترکتومی ساب توتال روشی است که در آن جراح بخشی از معده را که دارای تومور است برمی دارد. این عمل می تواند به کاهش خونریزی و درد کمک کند.اگر تومورهای قسمت تحتانی معده مانع از عبور غذا می شوند، جراحی بای پس معده می تواند یک گزینه باشد.

در این روش، بخشی از روده کوچک به قسمت فوقانی معده متصل می شود و تومورها را دور می زند و اجازه می دهد تا غذا از معده خارج شود.گاهی اوقات سرطان معده غذا خوردن را سخت می کند. اگر این اتفاق بیفتد، یک لوله تغذیه را می توان با جراحی از طریق پوست وارد معده کرد تا بتوانید مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است، به این معنی که می تواند تومورها را در سراسر بدن شما درمان کند. داروهای شیمی درمانی می توانند به کوچک کردن تومورها، تسکین علائم و افزایش طول عمر کمک کنند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی یک درمان هدفمند است، به این معنی که می توان آن را در تومورهای خاص هدایت کرد. می تواند به کوچک کردن تومورها، توقف خونریزی و تسکین درد کمک کند.

دارو درمانی هدفمند یا ایمونوتراپی

درمان دارویی هدفمند می تواند برای درمان سرطان پیشرفته معده استفاده شود. این داروها به ویژگی های خاص سرطان حمله می کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

ایماتینیب (Gleevec): برای تومورهای استرومایی
راموسیروماب (Cyramza) : برای سرطان پیشرفته معده زمانی که درمان های دیگر موثر نیستند
رگورافنیب (Stivarga): برای تومورهای استرومایی
سونیتینیب (Sutent): برای تومورهای استرومایی
تراستوزوماب (Herceptin): برای تومورهای HER2 مثبت (تمایل خیلی زیادی به رشد دارند)
داروهای ایمونوتراپی سیستم ایمنی شما را برای کمک به حمله به سرطان تقویت می کنند.

پمبرولیزوماب (Keytruda) یک داروی ایمونوتراپی است که برای درمان سرطان معده استفاده می‌شود و در افرادی که تلاش کرده‌اند اما به دو یا چند نوع شیمی‌درمانی پاسخ نداده‌اند یا اثر گذاری متوقف شده است.

آزمایشات بالینی

کارآزمایی‌های بالینی مطالعاتی برای آزمایش ایمنی و اثربخشی درمان‌های تجربی هستند که هنوز توسط FDA برای استفاده عمومی تأیید نشده‌اند. این آزمایش‌ها می‌توانند درمان‌های پیشگامانه جدیدی را ارائه دهند.

قوانین واجد شرایط بودن معمولاً کاملاً مشخص هستند، بنابراین از پزشک خود در مورد آزمایشاتی که ممکن است برای شما مناسب باشد سؤال کنید.

مراقبت های تکمیلی

از آنجایی که سرطان معده می تواند با غذا خوردن و نحوه جریان غذا در دستگاه گوارش شما تداخل ایجاد کند، می تواند منجر به سوء تغذیه شود. ارتباط با یک متخصص تغذیه را در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند از رژیم غذایی خود بیشترین بهره را ببرید.پزشک شما همچنین مکمل های غذایی، مسکن ها یا سایر داروها را برای کمک به مقابله با علائم مختلف تجویز می کند.حتماً به پزشک خود در مورد علائم جدید یا در حال تغییر اطلاع دهید. حتما راه های موثری برای مدیریت آنها وجود دارد.

امید به زندگی برای مرحله ۴ سرطان معده چقدر است؟

وقتی به امید به زندگی فکر می کنید، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

عوامل زیادی بر پیش پروفایل شما تأثیر می گذارند، از جمله سن، سلامت کلی و درمان هایی که انتخاب می کنید. همچنین، پاسخ هر فردی به درمان‌ها متفاوت است، و هیچ راهی برای دانستن اینکه بدن شما چگونه پاسخ می‌دهد وجود ندارد.

میزان بقا بر اساس مرحله تشخیص است.

روش های درمان سرطان به سرعت درحال تغییر هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده بقای نسبی به طور کلی برای تمام مراحل سرطان معده ۳۱.۵ درصد است. نرخ بقای نسبی پنج ساله برای افراد مبتلا به سرطان معده مرحله ۴ ، حدود ۵.۳ درصد است.

غذای آماده

درمان سرطان معده مرحله ۴ برای کند کردن رشد سرطان و مدیریت علائم طراحی شده است. مهم است که ارتباط خوبی با پزشک و سایر اعضای تیم مراقبت خود داشته باشید تا بهترین نتیجه را از درمان های خود بگیرید.

درمان‌های ابتکاری جدید به افراد مبتلا به سرطان معده در مرحله ۴ کمک می‌کنند تا نسبت به افرادی که سال‌ها پیش تشخیص داده شده بودند، کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند و به طور بالقوه عمر طولانی‌تری داشته باشند.

درمان اصلی سرطان معده

درمان اصلی سرطان معده برداشت ضایعه از طریق جراحی یا به صورت برداشت قسمت تحتانی معده ویا خارج کردن کامل معده و اتصال مری به روده کوچک به همراه برداشت غدد لنفاوی مجاور عضو درگیر از طریق جراحی‌های متداول یا جراحی لاپاروسکوپیک است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر امید مدیرامانی-متخصص بیماری‌های خون و سرطان هم در روزنامه ایران نوشت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش و بعد از سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان در جوامع انسانی به شمار می‌رود. مطالعات نشان داده متأسفانه در هرساعت یک بیمار در دنیا به واسطه عوارض حاصل از این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. این بیماری در شرق آسیا و خاورمیانه شیوع بالایی دارد.

دکتر امید مدیرامانی با تأکید بر اینکه این بیماری در مردان فراوان‌تر از زنان است به روزنامه ایران می‌گوید: نواحی درگیر با این نوع سرطان بسته به میزان شیوع متفاوت است. برای مثال در افرادی که زمینه التهاب قبلی معده داشته‌اند، با گذشت زمان و طی سال‌های متمادی این التهاب با تغییر در ساختار مخاطی به طرف بدخیمی رفته و با شیوع بالا، قسمت‌های انتهایی معده را بیشتر درگیر خواهد کرد. اما در دسته‌ای دیگر از بیماران که زمینه‌های التهابی کمتر بوده می‌توان گفت، در نواحی با شیوع کمتر، بیشتر ابتدای معده در محل اتصال به مری دچار مشکل می‌شود. این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در ادامه می‌افزاید: طی ۳۰ سال گذشته به واسطه بهبود شرایط تشخیصی و مراجعه بموقع بیماران، میزان ابتلای مناطق انتهایی معده به این بیماری کاهش یافته اما تشکیل بافت‌های سرطانی در مناطق ابتدایی معده رو به افزایش است.

عوامل خطرساز در ایجاد سرطان معده
دکتر مدیر امانی در ارتباط با عوامل خطرساز در ایجاد سرطان معده تصریح می‌کند: از میان عوامل خطر این بیماری می‌توان به مصرف سیگار، عدم تحرک و چاقی، مصرف نمک و استفاده از غذاهای نمک سود و دودی که در شرایط نامناسبی در بعضی از مناطق نگهداری می‌شوند، مصرف ناچیز میوه و سبزیجات تازه، عفونت‌های معده از جمله هلیکوباکترپیلوری و اپشتین بار ویروس اشاره کرد. همچنین عامل ارث و ژنتیک به این معنا که بیماری در میان خانواده درجه اول و دوم وجود داشته باشد و مصرف چای داغ در برخی مناطق نیز می‌تواند از جمله این عوامل خطرساز باشد. در برخی موارد مشاهده شده افراد دارای گروه خونی A منفی نیز مستعد سرطان معده هستند.

وی با تأکید بر اینکه اطلاع بیمار و مراجعه بموقع می‌تواند در پیشرفت بیماری و درمان مؤثر باشد عنوان می‌کند: علائم بالینی این بیماری در بسیاری از موارد به شکل درد قسمت‌های فوقانی شکم و سوزش پشت جناغ سینه، احساس سنگینی و سیری زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن شدید و بدون توجیه، خونریزی‌های گوارشی به شکل استفراغ خونی یا دفع مدفوع شل قیری رنگ و بدبو، گیر کردن غذا در هنگام بلع در انتهای مری وقسمت فوقانی شکم نمایان می‌شود.

تشخیص سرطان معده

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در ادامه می‌گوید: این بیماری بر اساس شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص وانجام اقدامات تشخیصی از جمله تصویربرداری و نمونه‌برداری از ضایعه به کمک اندوسکوپی قسمت فوقانی سیستم گوارشی و بررسی پاتولوژیک، قابل تشخیص است.

وی در تشریح شیوه درمان این بیماری می‌گوید: درمان اصلی سرطان معده برداشت ضایعه از طریق جراحی یا به صورت برداشت قسمت تحتانی معده ویا خارج کردن کامل معده و اتصال مری به روده کوچک به همراه برداشت غدد لنفاوی مجاور عضو درگیر از طریق جراحی‌های متداول یا جراحی لاپاروسکوپیک است.

اما در بعضی از موارد که به واسطه وسعت ضایعه امکان برداشت کامل ضایعه با حاشیه سالم توسط جراح میسر نیست، شیمی درمانی قبل از انجام جراحی توصیه می‌شود. پس از عمل جراحی براساس عمق نفوذ ضایعه در دیواره معده و تعداد غدد لنفاوی درگیر، درمان‌های تکمیلی به شکل شیمی درمانی یا ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار صورت می‌گیرد و بیمار تحت نظارت مستمر پزشک فوق تخصص خون و سرطان با انجام معاینات و بررسی‌های اندوسکوپی و تصویربرداری قرار می‌گیرد.

دکتر مدیرامانی می‌افزاید: در مواردی که از ابتدا بیمار با درگیری ارگان‌های دیگر بدن (متاستاز) مراجعه کند بر اساس عملکرد عمومی بیمار و شرایط حاکم بر ارگان‌های حیاتی از جمله قلب و ریه و کبد برای شیمی درمانی یا درمان‌های حمایتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در خاتمه می‌گوید: در بعضی از کشورها مثل ژاپن، شیلی، ونزوئلا و کره جنوبی به واسطه شیوع بالای این بیماری اقدامات بیماریابی قبل از ایجاد علائم بالینی به صورت انجام روش‌های تصویربرداری و اندوسکوپی انجام می‌شود و بیماری در مرحله اولیه با درمان‌های محدودتر ریشه کن شده و طول عمر این بیماران نیز افزایش می‌یابد ولی در کشورهای دیگر، این کار فقط در بیماران علامتدار یا دارای زمینه‌های ژنتیکی اعمال می‌شود.