کشف دارویی که زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان تهاجمی را افزایش می دهد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
کشف دارویی که زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان تهاجمی را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزودن داروی کیترودا به شیمی‌درمانی استاندارد می‌تواند عمر برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث دی این مطالعه شامل زنان مبتلا به سرطان پستان سه گانه منفی پیشرفته، شکلی از این بیماری بود که به سختی قابل درمان است. Keytruda (pembrolizumab) در حال حاضر در ایالات متحده به عنوان یک گزینه برای این بیماران تأیید شده است، بر اساس شواهدی که نشان می دهد پیشرفت سرطان را متوقف می کند.

به طور خاص، کیترودا بقای کلی را در میان زنانی که تومورهایشان دارای سطوح بالایی از پروتئینی به نام PD-L1 بود، بهبود بخشید. برای آنها، این دارو در مقایسه با شیمی درمانی استاندارد، هفت ماه به میانگین بقای آنها اضافه کرد: ۲۳ ماه در مقابل ۱۶ ماه.این بدان معناست که نیمی از زنان بیش از ۲۳ ماه عمر کردند، در حالی که نیمی از آنها زودتر از دنیا رفتند.

در سال ۲۰۲۰، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، کیترودا را برای درمان زنان مبتلا به سرطان پیشرفته سه گانه منفی تایید کرد – مواردی که سرطان به خارج از پستان، از جمله نقاط دوردست بدن گسترش یافته بود.

یک سال بعد، این دارو برای سرطان سه گانه منفی در مراحل اولیه تایید شد که خطر عود بالایی دارد. در این موارد کیترودا قبل و بعد از جراحی تجویز می شود.

آخرین کارآزمایی که توسط سازنده دارو مرک تامین شد، شامل ۸۴۷ زن مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی پیشرفته بود. محققان به طور تصادفی ۵۶۶ نفر را برای دریافت کیترودا به همراه شیمی درمانی اختصاص دادند، در حالی که ۲۸۱ بیمار باقیمانده شیمی درمانی به همراه دارونما دریافت کردند.

کیترودا که به صورت انفوزیون داده می شود، متعلق به دسته جدیدتری از داروهای سرطان به نام مهارکننده های ایمونوتیک است. آنها با آزاد کردن یک “ترمز” خاص روی سیستم ایمنی کار می کنند که به آن اجازه می دهد به سلول های سرطانی حمله کند.

بیماران در این کارآزمایی هر سه هفته یکبار تا ۳۵ بار Keytruda دریافت کردند. به طور کلی، ۳۸٪ از بیماران کارآزمایی دارای سطوح بالای PD-L1 بودند – که در سیستم امتیازدهی به عنوان ۱۰ یا بالاتر تعریف می شود. آنها کسانی بودند که از کیترودا مزیت بقا گرفتند.

به گفته مرک، Keytruda می‌تواند عوارض جانبی مانند خستگی، حالت تهوع و واکنش‌های پوستی ایجاد کند و قیمت فهرست آن به بالای ۱۰۰۰۰ دلار در هر انفوزیون می‌رسد.

سال گذشته، FDA دارویی به نام sacituzumab (Trodelvy) را برای زنان مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی پیشرفته که درمان های استاندارد را امتحان کرده اند، تایید کرد. این آنتی بادی است که شیمی درمانی را مستقیماً به سلول های سرطانی می رساند.

توسعه داروهای جدید زیادی در حال وقوع است.