فواید استرس برای عملکرد مغز! - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
فواید استرس برای عملکرد مغز!

یک مطالعه جدید نشان داده است که استرس می تواند برای عملکرد بهتر مغز سودمند باشد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از alwatanvoice، یک مطالعه جدید نشان داده است که سطوح پایین تا متوسط استرس می تواند به توسعه انعطاف پذیری و کاهش خطر اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.

استرس کم تا متوسط به افراد کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا در آینده مقابله کنند.

به گفته نویسندگان این مطالعه اگر در محیطی با سطح معینی از استرس قرار دارید، می توانید مکانیسم هایی را برای رویارویی با آن ایجاد کنید که به شما امکان می دهد کارمند کارآمدتر و موثرتری شوید و برای داشتن عملکردی بهتر، خود را به شکل مناسب سازماندهی کنید.

استرس ناشی از مطالعه برای امتحان، آماده شدن برای یک جلسه بزرگ در محل کار، یا صرف ساعت های طولانی تر برای بستن یک معامله می تواند منجر به رشد شخصی شود و اخراج یک فرد ممکن است او را وادار کند تا در نقاط قوت خود تجدید نظر و تصمیم بگیرد که آیا باید در رشته خود بماند یا درگیر کار جدیدی شود، اما با این وجود خط مرز بین مقدار کم تا متوسط استرس و استرس زیاد، خط باریکی است.

طبق این مطالعه، استرس خوب ممکن است به عنوان “واکسنی” در برابر تاثیر ناملایمات در آینده عمل کند. در این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۱۲۰۰ بزرگسال جوان که سطح استرس درک شده خود را گزارش کرده بودند را با استفاده از پرسشنامه‌ای که معمولاً در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجزیه و تحلیل کردند تا بفهمند افراد تحت استرس چگونه زندگی خود را از بیرون کنترل می‌کنند.

شرکت‌کنندگان به سوالاتی در مورد این که چند بار افکار یا احساسات خاصی را تجربه کرده‌اند، پاسخ دادند.مانند: “چقدر در ماه گذشته، از اتفاقی که غیرمنتظره رخ داده است ناراحت شده‌اید؟” و “چند بار، در ماه گذشته، متوجه شدید که نمی توانید تمام کارهایی را که باید انجام می دادید، انجام دهید؟”

سپس توانایی‌های عصبی شناختی آن‌ها با استفاده از آزمون‌های مرتبط با توجه، توانایی سرکوب پاسخ‌های خودکار به محرک‌های بصری، انعطاف‌پذیری شناختی، یا توانایی جابه‌جایی بین کارها، حافظه توالی تصویر شامل به خاطر سپردن دنباله‌ای طولانی‌تر از چیزها، حافظه کاری و … ارزیابی شد.

محققان این نتایج را با پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به معیارهای متعدد اضطراب، مشکلات توجه و پرخاشگری و سایر مشکلات رفتاری و عاطفی مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که سطوح پایین تا متوسط استرس از نظر روانی مفید است و به طور بالقوه به عنوان نوعی واکسیناسیون علیه علائم سلامت روان عمل می کند.

در این مطالعه آمده است: بیشتر ما تجربه‌های منفی داشته‌ایم که در واقع ما را قوی‌تر می‌کند. تجربیات خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌هایی را توسعه دهید که شما را برای آینده آماده می‌کند.

توانایی مقاومت در برابر استرس و ناملایمات بسته به فرد بسیار متفاوت است. عواملی مانند سن، استعدادهای ژنتیکی و وجود جامعه ای حمایتگر برای مراجعه به آن در مواقع ضروری، در نحوه برخورد افراد با چالش ها نقش دارد.

در حالی که کمی استرس می تواند برای شناخت مفید باشد، اما در همین هشدار داده شده است که سطوح بالای مداوم استرس هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی بسیار مضر خواهد بود؛ به گونه ای که استرس در یک نقطه خاص سمی می شود. به عنوان مثال استرس ناشی از زندگی در فقر شدید یا مورد آزار قرار گرفتن می تواند عواقب بسیار بدی برای سلامتی و روان فرد داشته باشد و همه چیز از سیستم ایمنی گرفته تا هیجانات و عملکردهای مغز را تحت تاثیر قرار دهد.