از ایجاد تا درمان زخم معده - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
از ایجاد تا درمان زخم معده

زخم معده چیست؟

معده برای کمک به هضم غذا و محافظت در برابر میکروب‌ ها، یک اسید قوی تولید می‌‌کند. برای محافظت از بافت معده در برابر این اسید‌، لایه‌ی ضخیمی از مخاط ترشح می‌شود. لایه مخاطی دستگاه گوارش، نسبت به اسید مقاوم است و با قرار گرفتن در معرض اسید معده و سایر آنزیم های گوارشی آسیب نمی‌بیند.
این بافت پوششی، لایه های زیرین را از آسیب آنزیم های گوارشی محافظت می‌کند. اگر لایه مخاطی فرسوده شود و به طور موثر کار نکند، باعث از بین رفتن پیوستگی پوشش محافظتی می‌شود. در نتیجه، اسید معده و سایر آنزیم های گوارشی به لایه های زیرین نفوذ کرده و باعث آسیب می‌شوند و به این شکل زخم گوارشی در معده یا اثنی عشر ایجاد می‌شود.
زخم معده در حقیقت وجود زخم های دردناک در مخاط معده است. زخم معده نوعی بیماری اولسر پپتیک است. اولسر پپتیک هر گونه زخمی است که هم معده و هم روده باریک را تحت تأثیر قرار دهد.
بر اساس آمارهایی که در این زمینه وجود دارد، مشخص شده است که از هر ده نفر، یک نفر در طول زندگی خود دچار این بیماری می‌شود.

زخم معده چگونه بوجود می آید؟

زخم گوارشی ممکن است بدلیل عفونت با باکتری ایجاد شود. دلیل این بیماری می‌تواند مصرف طولانی مدت دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. سندروم زولینر الیسون نیز از علل ایجاد زخم معده است.

زخم معده چه علائمی دارد؟

چند مورد از علائم زخم معده درد، تهوع، استفراغ، کاهش وزن، ریفلاکس، ضعف، مدفوع تیره، نفخ و سکسکه است.

زخم معده چه عوارضی دارد؟

بهبود زخم معده نسبتا آسان است، اما در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به کم خونی، خونریزی داخلی، ایجاد سوراخ در دیواره معده، انسداد دستگاه گوارش، سرطان معده، خونریزی معده و سرطان پانکراس شود.

زخم معده چگونه درمان می‌شود؟

درمان های پزشکی این بیماری با توجه به علت بوجود آمدن آن می‌تواند متفاوت باشد.
اگر دلیل وقوع زخم معده، عفونت با باکتری باشد، آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین یا مترونیدازول استفاده می‌شوند.
در صورتی که زخم معده به دلیل استفاده مداوم از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی پدیدار شده باشد توصیه می‌شود با مشورت پزشک، مصرف آن کاهش یافته یا متوقف شود.
همچنین ممکن است برای درمان زخم معده دارو های بازدارنده پمپ پروتون، مسدود کننده های گیرنده های هیستامین و آنتی اسید ها تجویز شوند تا اسید معده کاهش یابد و از بروز زخم معده ناشی از تولید زیاد اسید جلوگیری شود.