آبله میمونی در کمین قلب - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آبله میمونی در کمین قلبآبله میمونی در کمین قلب

بررسی های جدید محققان بین الملل نشان از آن دارند که بیماری آبله میمونی ممکن است مشکلاتی حاد را برای قلب به وجود بیاورد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سیناپرس، بنابر اطلاعات ارائه شده در یک مطالعه موردی، یک مرد ۳۱ ساله با عفونت تایید شده آبله میمونی، تقریباً یک هفته پس از شروع علائم این بیماری به نوعی بیماری قلبی به نام میوکاردیت حاد مبتلا شده است. این موضوع باعث شده است نگرانی هایی در این خصوص در جامعه پزشکی ایجاد شود.

آبله میمونی یک بیماری است که توسط ویروسی از خانواده ویروس آبله ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد جوش های تاول مانند در دست ها، پاها، صورت، اندام های تناسلی و سایر قسمت های بدن می شود. آبله میمونی اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر گزارش شد و موارد آن در حال افزایش است.

بیماری میوکاردیت که در تحقیق جدید محققان مرکز بیمارستانی دانشگاه سائو ژوائوی پرتغال، مرتبط با بیماری آبله میمونی شناخته شده است، نوعی التهاب عضله قلب است که معمولاً توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می شود. ارتباط این بیماری، قبلا با بیماری آبله معمولی که ویروس تهاجمی تری دارد، نشان داده شده بود.

دانشمندان پرتغالی در این مطالعه از روشی به نام نقشه برداری CMR که یک ابزار تصویربرداری جامع است، برای کمک به تشخیص میوکاردیت استفاده کرده اند.

در این تحقیق اشاره شده است که بیمار، پنج روز پس از شروع علائم آبله میمونی، از جمله ضعف، میالژی، تب و ضایعات متورم متعدد در صورت، دست ها و اندام تناسلی به کلینیک بهداشتی مراجعه کرده است. عفونت مثبت آبله میمونی با نمونه سواب PCR از ضایعه پوستی تایید شد.

این بیمار، سه روز بعد به بخش اورژانس مراجعه کرد و احساس گرفتگی قفسه سینه را گزارش کرد که از بازوی چپ او سرچشمه می گرفت. بررسی های بعدی نشان داد که علائم این بیمار، با التهاب قلبی میوکارد و اصطلاحا میوکاردیت حاد قلبی مطابقت دارد.

به گفته محققان، این مورد، درگیری قلبی را به عنوان یک عارضه بالقوه مرتبط با عفونت آبله میمونی نشان می دهد. ما معتقدیم که گزارش این رابطه می‌تواند آگاهی جامعه علمی و متخصصان سلامت را در مورد میوکاردیت حاد به عنوان یک عارضه احتمالی مرتبط با آبله میمونی افزایش دهد و به نظارت بهتر چنین بیمارانی منجر شود.

گفتنی است بیماری آبله میمونی از طریق تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن یا قطرات تنفسی منتقل می شود و علائم آن علاوه بر جوش، ممکن است شامل تب، لرز، تورم غدد لنفاوی، علائم تنفسی و دردهای عضلانی باشد.

بنا بر نظر متخصصان، بیشتر عفونت های این بیماری، خفیف هستند و علائم آن می توانند بین دو تا چهار هفته ادامه داشته باشند. واکسیناسیون علیه این بیماری نیز برای افرادی توصیه می شود که در معرض آن قرار دارند.