راهکارهای ساده برای تسکین علائم آبله مرغان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
راهکارهای ساده برای تسکین علائم آبله مرغانراهکارهای ساده برای تسکین علائم آبله مرغان

آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که باعث خارش و علائمی شبیه آنفولانزا می شود. در حالی که واکسن واریسلا ۹۰ درصد در پیشگیری از آبله مرغان مؤثر است، ویروس واریسلا زوستر که باعث آبله مرغان می شود، درمانی ندارد.

آبله مرغان چیست؟

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث لاین اگر به آبله مرغان مبتلا می شوید، درمان شامل مدیریت علائم تا زمانی است که بدن شما با عفونت مبارزه کند.

این بیماری اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا چند درمان مناسب برای کودکان آورده شده است که می تواند به شما یا فرزند کوچکتان کمک کند تا زمانی که سیستم ایمنی شما ویروس را دفع نکند، احساس بهتری داشته باشید.

چه چیزی به بهبود سریع تر دلمه های آبله مرغان کمک می کند؟

یک پارچه نرم را با آب خنک به تنهایی یا آب خنک مخلوط با جوش شیرین خیس کنید. کمپرس خنک را مستقیماً روی پوست قرار دهید تا پوست شما خنک شود و خارش برطرف شود. از لوسیون های تسکین دهنده استفاده کنید که می تواند به خشکی تاول های آبله مرغان کمک کند، مانند لوسیون هایی که حاوی: فنل، منتول و کافور هستند، مانند لوسیون کالامین.

۱. از لوسیون کالامین استفاده کنید

لوسیون کالامین می تواند به کاهش خارش کمک کند. این لوسیون دارای خواص تسکین دهنده پوست از جمله اکسید روی است.

با استفاده از یک انگشت تمیز یا سواب پنبه، لوسیون کالامین را روی نواحی خارش دار پوست مالیده یا پخش کنید. توجه داشته باشید که نباید از لوسیون کالامین روی آبله مرغان یا اطراف آن روی چشم خود استفاده کنید.

۲. بستنی های بدون شکر را سرو کنید

آبله مرغان همچنین می تواند در داخل دهان شما ظاهر شود. این می تواند به خصوص دردناک باشد.

تشویق کودک به مکیدن بستنی های بدون قند می تواند راه خوبی برای تسکین زخم های دهان باشد. به عنوان یک امتیاز، این به کودک شما اجازه می دهد مایعات بیشتری دریافت کند و از کم آبی بدن جلوگیری کند.

۳. در بلغور جو دوسر استحمام کنید

حمام بلغور جو دوسر می تواند تسکین دهنده و تسکین دهنده خارش برای آبله مرغان باشد. حمام کردن آبله مرغان را از ناحیه ای از پوست به ناحیه دیگر منتقل نمی کند.

در حالی که می‌توانید محصولات حمام بلغور جو دوسر را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید، می‌توانید حمام بلغور جو دوسر خود را نیز با استفاده از مراحل زیر تهیه کنید:

از یک فنجان بلغور جو دوسر برای کودک بزرگتر یا ۱/۳ فنجان برای نوزاد یا کودک کوچک استفاده کنید. بلغور جو دوسر می تواند فورا بدون طعم، جوی آرام پخته یا جوی سریع باشد. می توانید از یک غذاساز یا آسیاب قهوه استفاده کنید تا تکه های جو دوسر را بسیار کوچک کنید. قرار دادن بلغور جو دوسر در کیسه یا جوراب شلواری نیز می تواند موثر باشد.
یک حمام آب گرم (نه داغ) بکشید. یک قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر آسیاب شده را در یک لیوان آب گرم بریزید. اگر جو دوسر به نظر می رسد که آب را جذب می کند و آب را به رنگ شیری در می آورد، بلغور جو دوسر به اندازه کافی ریز آسیاب می شود.
بلغور جو دوسر یا کیسه جو را در حمام قرار دهید. بیش از ۲۰ دقیقه خیس کنید.
همچنین می توانید لوسیون بلغور جو دوسر را روی پوست بمالید. این می تواند اثر تسکین دهنده و مرطوب کنندگی بر روی تاول های خارش دار آبله مرغان داشته باشد.

۴. برای جلوگیری از خراشیدن دستکش بپوشید

خاراندن تاول ها ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما می تواند ناراحتی شما را بدتر کند و پوست شما را در معرض عفونت قرار دهد.

برای جلوگیری از وسوسه خاراندن در شب یا هنگام خواب، دستکش یا جوراب نرم را روی دستان کودک خود قرار دهید. کوتاه کردن ناخن های فرزندتان به گونه ای که به نواحی آسیب دیده آسیب نرساند نیز می تواند کمک کننده باشد.

۵. حمام جوش شیرین بگیرید

یکی دیگر از گزینه های تسکین دهنده خارش برای افزودن به حمام، جوش شیرین است. یک فنجان جوش شیرین را به یک حمام کم عمق و ولرم اضافه کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس کنید. اگر کودک شما این روش را تسکین دهنده بداند، می تواند تا سه بار در روز حمام کند.

۶. از کمپرس بابونه استفاده کنید

چای بابونه در کابینت آشپزخانه شما همچنین ممکن است نواحی خارش آبله مرغان را تسکین دهد. زمانی که بابونه روی پوست استفاده شود، اثرات ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد.

دو تا سه کیسه چای بابونه را دم کنید و بگذارید خنک شود یا در حمام گرم قرار دهید. سپس پدهای پنبه ای نرم یا پارچه های شستشو را در چای آغشته کنید و روی نواحی خارش دار پوست بمالید. پس از اتمام استفاده از کمپرس، پوست را به آرامی بکشید تا خشک شود.

۷. مسکن های تایید شده را بدهید

اگر تاول های آبله مرغان کودک شما به خصوص دردناک است یا اگر کودک شما تب دارد، ممکن است بخواهید به او دارو بدهید.

مهم است که به کودک یا نوجوان آسپرین ندهید، زیرا در صورت مصرف آسپرین در طول یا زمانی که در حال بهبودی از عفونتی مانند آبله مرغان هستند، در معرض خطر ابتلا به بیماری به نام سندرم ری هستند. در عوض، داروهایی مانند استامینوفن (تیلنول) می تواند به کاهش علائم دردناک کمک کند. در صورت امکان از ایبوپروفن اجتناب کنید، زیرا استفاده از آن در طول عفونت آبله مرغان ممکن است با خطر بالاتر عفونت شدید پوست همراه باشد منبع مورد اعتماد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که بیشتر موارد آبله مرغان با گذشت زمان از بین می رود، مواردی وجود دارد که باید با پزشک یا متخصص اطفال خود تماس بگیرید. این شامل:

اگر کودک شما زیر ۱ سال سن دارد و به ویروس مبتلا است
اگر کودک شما سابقه سیستم ایمنی ضعیف دارد یا به دلیل بیماری مزمن یا سرطان دچار نقص ایمنی شده است.
اگر فرزند شما تب بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) داشته باشد یا اگر تب او بیش از چهار روز طول بکشد یا بیش از ۲۴ ساعت از بین برود و دوباره عود کند.
اگر کودک شما گردن سفت، گیجی، مشکلات تنفسی یا بثورات خونی دارد
گاهی اوقات پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی را برای کاهش طول مدت آبله مرغان توصیه کند.

نکته های بهداشتی در مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان

دکتر مریم رجب نژاد، متخصص کودکان اظهار داشت: لازم است بیمار مبتلا به آبله مرغان را تا حد امکان در محیطی آرام و خنک نگهداری کنید زیرا گرما و تعریق باعث افزایش خارش می شود.

وی به مبتلایان به آبله مرغان توصیه کرد: ناخن ها را کوتاه کنید زیرا خاراندن تاول ها می تواند باعث پاره شدن آنها و ایجاد عفونت ثانویه شود.می توان از دستکش های نخی برای جلوگیری از خاراندن مستقیم تاول استفاده کرد.این متخصص کودکان تصریح کرد: تا زمانی که تاول ها بطور کامل خشک نشده احتمال سرایت به دیگران وجود دارد و کودک نباید به مهد کودک و مدرسه برود. در این مدت، بیمار باید خصوصا از تماس با افراد داری نقص ایمنی و خانمهای باردار بپرهیزد.

به گزارش سلامت نیوز وی ادامه داد: استراحت در رختخواب ضروری نیست و بیمار می تواند فعالیت آرام در محیطی خنک داشته باشد با توجه به وجود تب و بی اشتهایی، احتمال بروز یبوست نیز در کودک وجود دارد بنابراین تا حد امکان از غذاهای پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه و نان سبوس دار در رژیم غذایی کودک استفاده کنید.

دکتر رجب نژاد اضافه کرد: به بیمار لباس های نازک ، نخی و گشاد بپوشانید همچنین حمام روزانه با آب ولرم یکی از توصیه های بسیار مهم برای کاهش خارش و احتمال عفونت ثانویه است در حمام از صابون استفاده نکنید و در صورت لزوم تنها از صابون های ملایم (مانند صابون بچه و یا صابون مخصوص پوست های حساس) استفاده نمائید.

روش حمام گرفتن با بلغور و جو

وی با بیان این که حمام با بلغور و جو نیز در کاهش خارش و و التهاب بثورات موثر است، در توضیح چگونگی این گونه حمام گفت: می توانید یک لیوان جو را با سه لیوان آب سرد مخلوط کرده و در آب وان حمام بریزید و چند دقیقه در داخل وان قرار بگیرید.

وی در عین حال افزود: از نشاسته ذرت نیز می توان بجای جو استفاده کرد بدین ترتیب که دو لیوان نشاسته ذرت را به آب وان حمام اضافه کنید بعد از حمام کردن ، پوست را با ملایمت خشک کنید و از کشیدن حوله روی تاولها خودداری کنید.این متخصص کودکان تأکید کرد: اگر دلمه روی تاول هنوز نیفتاده ، به هیچ وجه اقدام برای کندن آن نکنید زیرا ممکن است موجب زخم شدن آن و به جا ماندن اسکار(جوشگاه زخم) شود. حمام کردن و خواباندن کودک در وان آب ولرم باعث می شود که دلمه ها خود به خود کنده شوند.

نکات تغذیه ای برای مبتلایان به آبله مرغان

وی ابراز داشت: بهداشت کودکان در طول مدت بیماری ، غذاهای ساده و مقوی مانند سوپ مرغ ، گوشت ، برنج و ماهیچه مصرف کنند و از خوردن غذاهای سرخ کردنی و مواد غذایی حاوی ادویه بدلیل ایجاد خارش پرهیز کنند.دکتر رجب نژاد بیان کرد: گاهی ممکن است ضایعات پوستی در داخل دهان ایجاد شود و غذا خوردن را برای کودک دشوار کند. بهتر است در این موارد از غذاهای نرم و خنک استفاده کنید. فراموش نکنید غذا نباید ترش باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ابتلا به آبله مرغان در خانمهای باردار می تواند صدمات غیر قابل برگشتی برای مادر و جنین ایجاد کند.در صورتیکه خانم بارداری تا کنون به آبله مرغان مبتلا نشده و با فرد مبتلا به آبله مرغان تماس داشته است توصیه می شود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند.

این متخصص اطفال در پایان افزود: در بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان نیز می توان از داروهای گیاهی مانندعرق گل بنفشه و عرق شاه تره برای کاهش علائم آبله مرغان کمک گرفت.