پیشگیری از سکته قلبی در روزهای سرد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
پیشگیری از سکته قلبی در روزهای سرد

طبق نظر متخصصان، آمار سکته قلبی با سرد شدن هوا بیشتر و سکته قلبی به بیماری رایج فصل سرد سال تبدیل می شود، در این مطلب به بررسی علایم، دلایل و راه های پیشگیری از سکته قلبی در فصل سرد سال پرداختیم

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان ،آمار جهانی نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله سکته قلبی همچنان جزو اولین دلایل مرگ آدم‌ها روی کره زمین است. طبق نظر متخصصان، این آمار با سرد شدن هوا بیشتر و سکته قلبی به بیماری رایج فصل سرد سال تبدیل می‌شود.

سکته یا حمله قلبی با نشانه‌هایی همراه است اما بیشتر مردم در زمان بروز آن غافلگیر می‌شوند و نمی‌توانند اقدامات موثر و حیاتی را برای کمک به بیمار انجام دهند. در این مطلب قرار است درباره سکته قلبی، دلیل افزایش آن در سرما، علایم این بیماری و همچنین راه‌های پیشگیری موثر از سکته قلبی بخوانید.
تعریف سکته قلبی
وقتی بخشی از عضله قلب از کار بیفتد و خون کافی دریافت نکند سکته قلبی اتفاق می‌افتد. هر چه مدت زمان بیشتری تا درمان و ترمیم جریان خون بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می شود. بیماری عروق کرونر، عامل اصلی حمله قلبی است. یک علت دیگر که کمتر شایع است، اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی شریان کرونر است که می‌تواند جریان خون به عضله قلب را متوقف کند.

علایم یک حمله قلبی

شناسایی نشانه‌های سکته قلبی نقش پررنگی در نجات جان فرد و کاهش اثرات بلندمدت آن روی بیمار دارد. این نشانه‌ها می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر چندین روز، هفته یا ماه به طور مداوم درد قفسه سینه داشته‌اید، بعید است که به دلیل حمله قلبی باشد. علایم سکته قلبی عبارت اند از:

درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی: بیشتر حملات قلبی شامل ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه می‌شود که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا از بین می رود و دوباره برمی‌گردد.

احساس سبکی سر یا ضعف در فرد: ممکن است تعریق سرد و خاصی را در بدن خود تجربه کنید.

درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت، یک یا هر دو بازو یا شانه‌ها

تنگی نفس که اغلب با ناراحتی در قفسه سینه همراه است و حتی می‌تواند قبل از ناراحتی در قفسه سینه به‌وجود بیاید.
خستگی غیرمعمول و بدون توجیه همراه با تهوع و استفراغ که در خانم‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

هرچه سردتر، سکته بیشتر!

پزشکان قلب و عروق، علت افزایش سکته قلبی در روزهای سرد سال را ناشی از فعل و انفعالات بدنی بیماران قلبی می‌دانند. افزایش فشارخون و سطح فیبرینوژن خون که تشکیل لخته در عروق کرونر را تسهیل می‌کند، به عنوان سازوکارهای دخیل در افزایش حملات قلبی در روزهای سرد سال، مطرح شده است.

زیرا هوای سرد، رگ‌های قلبی را تنگ و منقبض می کند که جریان فشار خون به اعضای بدن کاهش می‌یابد و در نتیجه خطر سکته قلبی بالا می‌رود اما علت این اتفاق فقط مربوط به رگ‌های قلبی نیست بلکه هوای سرد می‌تواند باعث گرفتگی رگ‌های خونی شود، آن ها را تنگ کند و باعث ‌شود بدن تلاش کند تا بتواند دمای مرکزی را متناسب نگه دارد که همین موضوع فشار به رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و باعث گرفتگی و تنگی آن ها نیز خواهد شد. افزایش عفونت‌های تنفسی و افزایش آلاینده های هوا نیز در تشدید بیماری های قلبی در فصل سرد نقش داشته‌اند.

چند اصل برای پیشگیری

پزشکان این تمرین‌ها را برای گنجاندن در سبک زندگی به شما پیشنهاد می‌کنند تا از حمله‌ قلبی در فصل سرد سال جلوگیری کنید: داشتن رژیم غذایی شامل غذاهای سالم، تازه و فراوری نشده، استفاده از ماسک مناسب در هوای آلوده، مصرف آنتی اکسیدان‌ها که در سبزی و میوه‌ها یافت می‌شود، مراقبت از بدن در برابر سرما، نوشیدن مایعات فراوان، مصرف خوراکی‌های فیبردار ، کمتر نشستن و تحرک بیشتر، راه رفتن با پای برهنه در طبیعت و همچنین دور کردن استرس از خود که از اصلی‌ترین دلایل بروز حمله قلبی است.