نجات یک زندگی در زمان بروز حمله قلبی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
نجات یک زندگی در زمان بروز حمله قلبی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر دچار حمله قلبی می‌شود، بنابراین لازم است بدانیم در زمان وقوع این عارضه، چه اقداماتی ضروری است.

به گزارش بانک پرشکان به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا سرطان‌ می‌توانند زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهند، اما هیچ‌کدام به اندازه بیماری‌های قلبی وضعیتی بحرانی بین مرگ و زندگی نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر دچار حمله قلبی می‌شود، بنابراین لازم است بدانیم در زمان وقوع این عارضه، چه اقداماتی ضروری است.

علائم شایع حمله قلبی

گرچه ممکن است نشانه‌های حمله قلبی در مردان و زنان و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص با هم فرق داشته باشد اما شایعترین علائم حمله قلبی ناراحتی قفسه سینه (درد یا در فک، پشت یا شانه چپ)، سوءهاضمه شدید یا حالت تهوع، خستگی مفرط، تنگی نفس و احساس ناخوشی است.

مهمترین اقدامات در زمان بروز حمله قلبی

با اورژانس تماس بگیرید:

در صورت بروز هر یک از این علائم، حتی اگر مطمئن نیستید که حمله قلبی است، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. هرچه فاصله زمانی شروع علائم و مداخلات پزشکی کمتر باشد احتمال باز شدن شریان کرونری مسدودشده و بازیابی عضله قلب، بیشتر است.

برای رفتن به بیمارستان خود یا نزدیکانتان رانندگی نکنید:

اگر در حین رانندگی هوشیاری‌تان را از دست بدهید، به خود یا دیگران آسیب می‌رسانید. همچنین اگر علائم شما بدتر شود، راننده نمی‌تواند به شما کمک کند.

از آسپرین استفاده کنید:

مصرف یک دوز کامل آسپرین (۳۲۵ میلی‌گرم) به تجزیه بخشی از لخته خون ایجادشده کمک می‌کند. برای جذب سریعتر، آن را بجوید.

احیای قلبی‌ریوی:

در صورت بیهوش شدن فردی که علائم حمله قلبی دارد، ابتدا با اورژانس تماس بگیرید سپس احیای قلبی ریوی را شروع کنید.

روی اقدامات پیشگیرانه متمرکز شوید:

بهترین روش برای جلوگیری از حمله قلبی، حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن (به مدت ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه در هفته)، کنترل کلسترول و فشار خون و ترک دخانیات است. در مورد مصرف روزانه آسپرین کودک، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، با پزشک خود مشورت کنید.