از کنار این علائم بی‌توجه رد نشوید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
از کنار این علائم بی‌توجه رد نشوید

شما می‌دانید که مشکلاتی مانند درد در قفسه سینه یا مشکل در تنفس به این معنی هستند که نیاز به اقدام پزشکی فوری دارند؛ اما علامت‌هایی هم وجود دارند که هرچند در لحظه وضعیت اورژانسی ایجاد نمی‌کنند اما نباید آن‌ها را نادیده بگیرید و نیاز به پیگیری دارند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سایت تبیان، خیلی از بیماری‌های خطرناک و مزمن مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری کلیوی اغلب ماه‌ها یا حتی سال‌ها تشخیص داده نشده باقی می‌مانند و علائم شدید و حادی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین چه علائم خفیفی ممکن است جدی باشند و لازم است توسط پزشک ارزیابی شوند؟

خستگی دائمی

همه‌ی ما گاهی احساس خستگی می‌کنیم، مثلا به دلیل کم خوابیدن، و این جای نگرانی ندارد. اما خستگی که هیچ وقت برطرف نمی‌شود و در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند علامت بیماری باشد، مانند بیماری لایم، ویروس اپشتین‌بار یا استرپتوکوک.
احساس کم انرژی بودن می‌تواند علامت مشکلات سلامت روان باشد، خصوصا اگر همراه با از دست دادن علاقه به چیزهایی باشد که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید. وقتی این علائم بیشتر از دو هفته ادامه‌دار می‌شوند، باید از جهت افسردگی، بررسی پزشکی انجام شود.

افزایش وزن بی‌دلیل

اغلب یکی دو کیلو افزایش وزن را می‌توانید به بیشتر غذا خوردن مثلا طی مسافرت یا تعطیلات ربط دهید، یعنی این افزایش وزن کاملا طبیعی است؛ اما زمانی که واقعا نمی‌توانید بفهمید این افزایش وزن از کجا می‌آید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد، افزایش وزن بی‌دلیل می‌تواند علامت کم‌کاری تیروئید یا سندرم کوشینگ باشد. افزایش وزن به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی نیز می‌تواند رخ دهد.
گاهی افزایش وزن در واقع ناشی از تورم و تجمع مایعات در بدن است که اغلب به تغییرات هورمونی طبیعی مرتبط می‌شود که می‌تواند طی قاعدگی رخ دهد؛ اما در برخی موارد، افزایش وزن ناشی از تجمع مایعات به دلیل مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی یا پره‌اکلامپسی بارداری می‌تواند باشد.

درد مزمن

با بالا رفتن سن افزایش درد و ناراحتی چندان دور از انتظار نیست. گاهی این دردها ناشی از مشکلات طبیعی مربوط به مفاصل مثلا آرتریت می‌باشد. در دیگر موارد، درد می‌تواند نتیجه‌ی یک بیماری خودایمنی یا دیگر بیماری‌های سیستمیک باشد. پیدا کردن علت همیشه هم راحت نیست، اما توجه کردن به دیگر علائمی که ممکن است داشته باشید می‌تواند به تشخیص کمک کند.
درد مربوط به بیماری‌های سیستمیک اغلب همراه با علائمی مانند کاهش وزن، سردرد، از دست دادن اشتها، تعریق شبانه یا خستگی است.

احساس تنگی نفس هنگام ورزش

اگر اخیرا طی ورزش معمولتان بیش از حد خسته می‌شوید و به تنگی نفس می‌افتید، می‌تواند ناشی از آسم بزرگسال باشد، خصوصا اگر همراه با سرفه‌های مکرر، خس خس سینه یا گرفتگی سینه است.
در مواردی نادر، احساس تنگی نفس حین ورزش یا فعالیت می‌تواند علامتی از بیماری قلبی باشد. این علائم در کسی که به دلیل فشارخون بالا و کلسترول بالا و دیابت بیشتر مستعد بیماری قلبی است می‌تواند قابل توجه‌تر و شدیدتر باشد.

بی‌خوابی

هر شب بی‌خوابی کشیدن می‌تواند به این معنی باشد که لازم است بهداشت خوابتان را اصلاح کنید؛ اما بی‌خوابی می‌تواند علامت مشکلات تیروئید، اختلالات خواب مانند آپنه خواب یا در مواردی نادر حتی اختلالات نورولوژیکی مانند بیماری پارکینسون یا آلزایمر هم باشد. نقش مشکلات روحی و روانی را در بی‌خوابی ندیده نگیرید. سه‌چهارم افرادی که افسردگی دارند نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند یا در خواب بمانند. اگر بی‌خوابی شما با دیگر علائم افسردگی یا اضطراب همراه است، با پزشک مشورت کنید.

مه مغزی

کُندی در حرکات و فکر کردن، بی‌رمقی یا عدم توانایی برای تمرکز می‌تواند ریشه در کسر خواب یا پریشانی داشته باشد و همچنین می‌تواند از علامت‌های برخی از داروها باشد. اما گاهی ناشی از یک مشکل در سلامتی است. مه مغزی ممکن است با عدم تعادل هورمون‌ها، عفونت‌ها، سموم، کمبود موادمغذی، دیس‌بیوسیس (به هم خوردن تعادل میکروبیوم روده) یا مشکلاتی در فرارسان‌های عصبی باشد. خیلی وقت‌ها مه مغزی با این عوارض مرتبط بوده و علائم دیگری نیز ایجاد می‌کند، مانند خستگی مفرط، سردرد، بدن درد، اضطراب و افسردگی. با توجه به عوامل زیادی که می‌توانند وجود داشته باشند، لازم است برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.

بی‌حسی یا گزگز

احساس گزگز، سوزن سوزن شدن یا کرختی در دست‌ها، انگشت‌ها، پاها یا انگشتان پا که تکرار می‌شود نیازمند توجه است. این احتمال وجود دارد که این علائم مرتبط با دیابت کنترل‌نشده، کم‌کاری تیروئید یا مشکلات اعصاب مانند سندرم تونل کارپال باشد. کرختی یا گزگز می‌تواند علامت یک حمله قلبی هم باشد، حتی اگر دردی در قفسه سینه احساس نکنید.

تعریق زیاد

تعریق زیاد و سنگین آزاردهنده است. اگر بدون اینکه فعالیت خاصی انجام دهید عرق می‌کنید می‌تواند نشانه‌ی مشکلات تیروئیدی، دیابت، اختلالات سیستم عصبی، عفونت‌ها یا در مواردی نادر سرطان باشد. در خانم‌ها در سنین چهل و پنجاه و شصت، تعریق بی‌دلیل یا ناگهانی می‌تواند مرتبط با گُرگرفتگی‌های یائسگی باشد.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

داشتن یکی از این علامت‌ها به خودی خود به این معنی نیست که بیماری خطرناکی دارید، پس نترسید. اما اگر مشکلی ادامه‌دار شود و نتوانید دلیلی برایش پیدا کنید لازم است به پزشک مراجعه کنید. شما و پزشکتان می‌توانید در مورد علائم با هم حرف بزنید و مشخص کنید چه تست‌ها و آزمایش‌هایی باید انجام شود.