اکسیژن تراپی برای کدام بیماران لازم است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
اکسیژن تراپی برای کدام بیماران لازم است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با اکسیژن تراپی و اینکه این روش درمانی برای کدام بیماران استفاده می شود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر، سحر دباغی گفت: اکسیژن‌تراپی یا اکسیژن درمانی برای بیمارانی به کار می‌رود که به تنهایی قادر به دریافت اکسیژن کافی نیستند و با استفاده از این روش اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: این موضوع ممکن است در افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، ذات‌الریه، آسم و سایر بیماری‌ها مانند نارسایی قلبی و آپنه خواب رخ دهد.

دباغی ادامه داد: همچنین اکسیژن درمانی در بیماران کرونایی که دچار ناراحتی تنفسی و هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بدن) هستند نیز استفاده می‌شود.

به گفته دباغی، اکسیژن درمانی باعث می‌شود سطح اکسیژن خون بیماران بهبود یابد و به بیمار کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی قادر به تأمین اکسیژن بیمار نباشیم باید از روش‌های تهاجمی (ونتیلاتور) استفاده کنیم.

دباغی افزود: استفاده نادرست از اکسیژن علاوه بر هدر رفتن منابع گران قیمت اکسیژن، نه تنها به بیمار کمکی نمی‌کند بلکه باعث صدمه به بیمار از طریق ارائه مقدار نامناسب و روش نادرست تجویز اکسیژن می‌شود.