آشنایی با خواص فوق‌العاده مویز - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آشنایی با خواص فوق‌العاده مویز

مویز، انگور سیاه خشک شده است که آب‌دار و شیرین است و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد؛ از جمله اینکه گرفتگی‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد، به سلامت روان و بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند، ضدافسردگی است، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد و از اسیدیته‌ی بدن می‌کاهد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سایت تبیان، بیشتر افراد کشمش قهوه‌ای یا زرد پُررنگ را می‌شناسند اما کشمش سیاه یا مویز فواید بیشتری برای سلامتی دارد. مویز، انگور سیاه خشک شده است که آب‌دار و شیرین است و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد؛ از جمله اینکه گرفتگی‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد، به سلامت روان و بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند، ضدافسردگی است، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد و از اسیدیته‌ی بدن می‌کاهد.

مویز مورد فرآوری قرار نمی‌گیرد و هیچ ماده شیمیایی یا نگهدارنده ندارد، اما به این دلیل که قند و کالری زیادی دارد باید در حد اعتدال مصرف شود. مویز می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای میان‌وعده‌های غذایی باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان

مویز یا کشمش سیاه سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده و برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

کاهش ریزش و سفید شدن مو

مویز نه تنها سرشار از آهن است بلکه ویتامین C‌ فراوانی هم دارد. ویتامین C به جذب سریع‌تر املاح در بدن کمک کرده و موها را به خوبی تغذیه می‌کند.

کنترل فشارخون

فشار خون بالا عارضه‌ای است که به آمار مبتلایان آن در تمام دنیا اضافه می‌شود و ارتباط نزدیکی با سن و سبک زندگی دارد. مویز می‌تواند به کاهش این عارضه کمک کند چون پتاسیم دارد و پتاسیم هم عاملی برای کاهش سدیم در خون است.

پیشگیری از کم‌خونی و افزایش انرژی

مویز سرشار از آهن و ویتامین B کمپلکس است که هر دو به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند. مصرف روزانه و منظم یک مشت مویز برای پیشگیری از کم‌خونی مفید است.

کاهش کلسترول بد خون

مویز می‌تواند کلسترول LDL خون را پایین بیاورد. کلسترول LDL به نام کلسترول بد معروف است و عملکردهای معمول قلب را سخت می‌کند. مصرف روزانه مویز برای سلامت قلب مفید است.

کمک به سلامت دهان و خوشبو شدن نفس

طبق مطالعه‌ای جدید، مویز می‌تواند برای سلامت دهان نیز مفید باشد. مصرف مویز به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. کشمش سیاه یا مویز دارای پنج ماده فیتوشیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است که رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان را مهار می‌کنند.

کاهش یبوست

مویز سرشار از فیبر است و فیبر برای رفع یبوست بسیار سودمند است.

تقویت ایمنی بدن

مویز منبع عالی پروتئین است که به رشد و تقویت عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها کمک می‌کند. پروتئین برای حفظ سطح pH، تقویت سیستم ایمنی، انتقال و ذخیره مواد مغذی، حفظ تعادل مایعات بدن و واکنش‌های شیمیایی در بدن و خیلی موارد دیگر ضروریست.

اگر هر روز مویز بخورید، سفید شدن موهایتان را به تاخیر می‌اندازید. مویز یا کشمش سیاه حاوی آنتوسیانین است که آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کمک به جذب املاح، برای حفظ سلامت موها مفیدند؛ از این رو جلوی زود سفید شدن موها را می‌گیرند

مفید برای سلامت چشم‌ها

مویز برای چشم‌هایتان هم مفید است. ویتامین C، ویتامین A و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز، مانند فیتونوترینت‌ها، پلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدها، از چشم‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و ریسک مشکلات چشمی ناشی از بالارفتن سن مانند آب مروارید و آب سیاه را کاهش می‌دهند. مصرف مویز خیس خورده به صورت ناشتا، بینایی را تقویت می‌کند، جلوی خشکی چشم‌ها را می‌گیرد و احتمال شب‌کوری را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از آکنه

آکنه یک عارضه‌ی پوستی بسیار شایع است که ناشی از تجمع سموم و آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی و مواد دیگر در داخل منافذ پوست می‌باشد. فیبری که در مویز وجود دارد کمک می‌کند بدن، سموم و آلودگی‌ها را پاکسازی کند و سموم کمتر در بدن نیز یعنی منافذ پوست کمتر مسدود شده و کمتر ممکن است دچار جوش و آکنه شوید.

تصفیه خون

داشتن پوستی بی‌عیب و درخشان آرزوی همه است. ما باید مراقبت آنچه می‌خوریم باشیم تا خونمان را آلوده نکنیم و درنتیجه پوست سالم‌تری هم داشته باشیم. اگر از جوش و آکنه و خشکی پوست و لکه‌ها خسته شده‌اید، مویز می‌تواند نجاتتان دهد. مویز به عنوان یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها به عملکرد کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد و مواد مضر از بدن پاکسازی شده و خونتان سم‌زدایی شود. خون تمیز و سالم هم همیشه خودش را به صورت پوستی سالم و درخشان نشان می‌دهد.

پیشگیری از زود سفید شدن موها

اگر هر روز مویز بخورید، سفید شدن موهایتان را به تاخیر می‌اندازید. مویز یا کشمش سیاه حاوی آنتوسیانین است که آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کمک به جذب املاح، برای حفظ سلامت موها مفیدند؛ از این رو جلوی زود سفید شدن موها را می‌گیرند. روزانه حداقل یکی دو قاشق مویز بخورید.