این رژیم غذایی شما را افسرده می کند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
این رژیم غذایی شما را افسرده می کند

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی غذاهای التهابی با ۴۰ درصد بیشتر خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سیناپرس، شاید تصور این موضوع دشوار باشد که برخی خوراکی ها باعث افسردگی می شوند. در این میان تحقیقات انجام شده نشان می دهد غذاهای ایجاد کننده التهاب در بدن بر این موضوع تاثیر دارند. غذاهای التهابی رایج عبارتند از فست فود، کیک و گوشت های فرآوری شده. باید توجه داشت که همه این موارد دارای سطوح بالایی از چربی های اشباع، کلسترول و کربوهیدرات هستند.

به این ترتیب مشخص شد فست فودها و موارد مشابه باعث التهاب بیش از حد در بدن می شوند که با افسردگی مرتبط هستند. در نقطه مقابل اما یک رژیم ضد التهابی شامل ویتامین ها، فیبر و چربی های غیراشباع است. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی گوجه فرنگی، سبزیجات سبز، روغن زیتون و ماهی های چرب ضد التهاب است.

طی نتیجه گیری، مروری بر ۱۱ مطالعه جداگانه که شامل بررسی شرایط بیش از ۱۰۰ هزار نفر ساکن در ایالات متحده، استرالیا و اروپا بود. همه این مطالعات گزارش دادند که رژیم غذایی آنها تا چه حد التهابی بود و همچنین علائم افسردگی را نیز گزارش کردند.

نتایج نشان داد :افرادی که رژیم‌های غذایی پیش‌التهابی مصرف می‌ کنند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی یا علائم افسردگی هستند. این موضوع ارتباطی به سن نداشته و در مورد افراد پیر و جوان یکسان بود.

دکتر استیون برادبرن، یکی از پژوهشگران تیم مطالعاتی فوق، گفت: این نتایج پتانسیل بالینی فوق ‌العاده ‌ای برای درمان افسردگی دارند و اگر درست باشد، سایر بیماری‌ها مانند آلزایمر نیز دارای یک جزء التهابی زمینه ‌ای هستند.

برای تایید اثربخشی اصلاح الگوهای غذایی در درمان افسردگی در رابطه با التهاب، مطالعات بیشتری لازم است.
شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Clinical Nutrition منتشر شده است.