فواید سرکه سیب برای سلامتی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
فواید سرکه سیب برای سلامتی

سرکه سیب یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مواد مورد نیاز در درمان خانگی است و مردم کشورهای مختلف قرن‌های متمادی از آن در آشپزی و پزشکی استفاده کرده‌اند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از شفقنا از healthline، به ادعای بسیاری سرکه سیب طیف گسترده‌ای از مسایل درمانی و سلامتی را تسکین می‌دهد. با این حال این که نتایج تحقیقات دانشمندان درباره سرکه سیب چه می‌گوید، ممکن است برای بسیاری تعجب‌انگیز باشد.

سرکه سیب دارای خواص سلامتی مختلفی از جمله اثرات ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی گسترده است.

علاوه بر این، شواهد مختلف حکایت از این دارند که سرکه سیب احتمالاً مزایای دیگری را نیز در زمینه سلامتی می‌تواند شامل شود؛ از جمله: کمک به کاهش وزن؛ کاهش کلسترول؛ کاهش سطح قند خون؛ و بهبود علائم دیابت.
با این حال، تحقیقات زیادی درباره مزایا و خصایص درمانی سرکه سیب وجود ندارد- و پیش از این‌که بتوان آن را به عنوان یک درمان جایگزین توصیه کرد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

این مقاله می‌کوشد شواهدی درباره فواید احتمالی سرکه سیب برای سلامتی ارائه دهد.

سرشار از مواد سالم

سرکه سیب از طریق یک فرآیند دو مرحله‌ای ساخته می‌شود.
اول؛ سازنده، سیب‌های له‌شده را در معرض تخمیر قرار می‌دهد- و باعث تخمیر قند سیب و تبدیل آن‌ها به الکل می‌شود.
در مرحله بعد هم با افزوده شدن باکتری، الکل تخمیر شده و به اسید استیک- ترکیب اصلی سرکه- تبدیل می‌شود.

به عبارت بهتر؛ سرکه سیب از تخمیر قند سیب بدست می‌آید- و این باعث تبدیل آن‌ها به اسید استیک می‌شود- که ماده فعال اصلی سرکه و مسئول اصلی فواید و مزایای سلامتی آن است.

کمک به کشتن باکتری‌های مضر

سرکه می‌تواند به کشتن پاتوژن‌ها از جمله باکتری‌ها کمک کند.
مردم به طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند.
بقراط به عنوان پدر طب مدرن حدود ۲۰۰۰ سال پیش از سرکه برای تمیز کردن زخم استفاده می‌کرد.

اسید استیک به عنوان ماده اصلی موجود در سرکه می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد یا از تکثیر آنها جلوگیری کند. این ماده سال‌های سال به عنوان ضدعفونی‌کننده و نگهدارنده طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

کاهش سطح قند خون و مدیریت درمان دیابت

تا به امروز یکی از کاربردهای متقاعدکننده سرکه کمک به درمان دیابت نوع ۲ بوده است.
دیابت نوع ۲ با سطوح بالای قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین مشخص می‌شود.

با این حال افرادی هم که به بیماری دیابت مبتلا نیستند، می‌توانند از حفظ سطح قند خون خود در محدوده طبیعی با کمک سرکه سیب سود ببرند؛ زیرا برخی از محققان معتقدند که سطح قند خون بالا عامل اصلی پیری و بیماری‌های مزمن مختلف است.
خلاصه این که تاثیرات مثبت سرکه سیب در بهبود حساسیت برخی از بیماران به انسولین و کمک به کاهش واکنش قند خون بعد از غذا نویدبخش قلمداد می‌شود.

کمک به کاهش وزن

شاید این نکته که طبق مطالعات انجام شده سرکه می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند، تعجب‌آور باشد.

مطالعات انسانی متعددی نشان از این دارند که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد. در حقیقت سرکه می‌تواند منجر به دریافت کالری کمتر و به تبع آن کاهش وزن شود.
به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه حکایت از این دارد که مصرف سرکه همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات منجر به افزایش احساس سیری می‌شود و باعث می‌شود مصرف‌کننده در طول روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر مصرف کند.

کوتاه سخن این که تحقیقات انجام‌گرفته نشان از این دارد که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و به مصرف‌کننده کمک کند کالری کمتری بخورد- که خود این هم می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

بهبود سلامت قلب حیوانات

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر است.
چندین فاکتور یا عامل بیولوژیک با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارند.
تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند چندین مورد از این فاکتورهای خطرآفرین را بهبود بخشد. با این حال، بسیاری از این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است.

این مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید و هم‌چنین چندین و چند عامل خطر دیگر بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.

به عبارت بهتر؛ مطالعات حیوانی پرشماری نشان داده‌اند که سرکه می‌تواند تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون را در حیوانات کاهش دهد. با این حال، هیچ مدرک قوی دال بر نقش سرکه در کاهش خطر بیماری قلبی در انسان‌ها وجود ندارد.

افزایش سلامت پوست

سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری‌های پوستی از قبیل خشکی پوست و اگزما است.

پوست انسان به طور طبیعی تا حدی اسیدی است. استفاده موضعی از سرکه سیب می‌تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک کند و سد محافظ پوست را بهبود بخشد.
از سوی دیگر، صابون‌های قلیایی و پاک‌کننده‌ها می‌توانند اگزما را تحریک کرده و علائم این بیماری را بدتر کنند.

سرکه سیب به طور طبیعی اسیدی است و خاصیت ضدمیکروبی دارد. این یعنی سرکه سیب می‌تواند به بهبود پوستی و جلوگیری از عفونت کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا بدانیم این درمان چقدر ایمن و موثر می‌تواند باشد.

مقدار و نحوه مصرف

بهترین راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی استفاده از آن در آشپزی است. در واقع از سرکه سیب می‌توان به عنوان یک افزودنی ساده به غذاهایی مانند سس سالاد و سس مایونز خانگی استفاده کرد.

دوز معمول مصرف سرکه سیب از ۱ قاشق چایخوری تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۰ تا ۳۰ میلی لیتر) در روز را شامل می‌شود- که یا می‌توان از آن در پخت و پز یا مخلوط در یک لیوان آب استفاده کرد.

حرف آخر

بسیاری از وبسایت‌ها و صفحات مراقبت‌های بهداشتی طبیعی ادعا می‌کنند که سرکه سیب دارای مزایای سلامتی استثنایی است- که از آن جمله می‌توان به افزایش انرژی و درمان بیماری‌ها اشاره کرد.

با این حال متأسفانه تحقیقات زیادی برای اثبات بیشتر ادعاها در مورد مزایای سلامتی آن به انجام نرسیده است.

گفته می‌شود که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب ممکن است فوایدی از جمله کشتن باکتری‌ها، کاهش سطح قند خون و ترویج کاهش وزن داشته باشد.

سرکه سیب هم‌چنین به نظر می‌رسد که بی‌خطر است- البته تا زمانی که مقدار زیادی از آن مصرف نشده باشد.

علاوه بر این به نظر سرکه سیب کاربردهای مختلف غیرمرتبط با سلامتی نیز دارد- که از آن جمله می‌توان به استفاده از آن به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی مو، محصول مراقبت از پوست و عامل تمیزکننده اشاره کرد.