تقویت سیستم ایمنی با این غذاها - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
تقویت سیستم ایمنی با این غذاها

سیستم ایمنی مکانیسم دفاعی بدن شما در برابر عوامل خارجی مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها یا سموم است. این سیستم حتی علیه سلول‌های خودش که به دلایلی تغییر کرده‌اند، مثلاً سلول‌های سرطانی به صورت دفاعی عمل می‌کند.

به گزرش بانک پزشکان به نقل از بهداشت نیوز، علاوه بر این، فرآیندهایی مانند التهاب و بهبود زخم نیز نیاز به عملکرد مناسب سیستم ایمنی دارند.

با انتخاب غذای مناسب می توانید مواد مغذی را برای سیستم ایمنی بدن خود فراهم کنید که برای عملکرد آن بسیار مهم هستند. ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به مبارزه با نقاط ضعف آن کمک کنند.

غذاهایی که به سیستم ایمنی شما کمک می کنند:

رابطه بین غذا و عملکرد سیستم ایمنی بدن موضوع تحقیقات در دهه های اخیر بوده است. مشخص شده که جذب کافی از مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، آهن، مس، ویتامین‌های A، C، E و B-6 و اسید فولیک می‌تواند پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.
از سوی دیگر، اجزای برخی غذاها نیز می توانند به عنوان تعدیل کننده ایمنی عمل کنند. بنابراین حفظ یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

هندوانه

هندوانه دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات زیست فعالی است که به تندرستی ما کمک می کند. مصرف آن نه تنها با کاهش نشانگرهای التهابی مرتبط است، بلکه با بهبود پاسخ ایمنی نیز مرتبط است. برای کاهش خطر بیماری آن را بخورید.

ماست

یکی دیگر از مواد غذایی خوشمزه و سالم که به ما کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن را در شرایط مطلوب حفظ کنیم، ماست طبیعی است. به لطف محتوای پروبیوتیک، یعنی کشت باکتری‌های زنده میکروبیوتا و اتفاقاً مکانیسم‌های دفاعی را تقویت می‌کند.
این باکتری ها در روده مستقر می شوند و از نفوذ باکتری های مضر جلوگیری می کنند. ماست کیفیت رژیم غذایی را بهبود می‌بخشد، زیرا حاوی مواد مغذی مانند کلسیم، روی، ویتامین‌های B و پروبیوتیک‌ها است.
بنابراین، گنجاندن آن در برنامه غذایی، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. می توانید آن را در وعده صبحانه، میان وعده یا شام مصرف کنید.

سیر

بر اساس اطلاعات موجود در مجله تحقیقات ایمونولوژی، سیر حاوی آلیسین است، ترکیبی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌ها تقویت کند. تخمین زده می شود که افرادی که به طور منظم سیر مصرف می کنند نسبت به افرادی که سیر مصرف نمی کنند کمتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند.

قارچ خوراکی

قارچ های خوراکی به دلیل تطبیق پذیری و طعم محبوب شده اند. با این حال، فراتر از این، آنها به عنوان متحدان افزایش دهنده سلامت نیز شناخته شده اند.
یک مطالعه منتشر شده در مجله بین‌المللی میکروبیولوژی پزشکی نشان داد که قارچ‌ها منبعی از ترکیبات فعال زیستی مهم هستند و همچنین به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
آنها دارای خواص ضد باکتریایی، ویتامین ها (B1، B2، B12، C، D و E)، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که به سلامتی کمک می کنند. آنها حتی به دلیل توانایی خود در کمک به تنظیم کلسترول نیز شناخته شده اند.

هویج

هویج یک سبزی مغذی است که می توان از آن در بسیاری از دستور العمل ها استفاده کرد. اطلاعات منتشر شده در مجله علوم و فناوری غذایی نشان می‌دهد که مهم‌ترین منبع کاروتنوئیدها در رژیم غذایی کشورهای غربی است. علاوه بر این، مواد زیست فعال دیگری نیز دارد که برای سلامتی مفید هستند.
مصرف منظم هویج عملکردهای سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، هضم غذا را بهبود می‌بخشد، سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهد و به طور کلی سلامت جسمی و روانی را ارتقا می‌دهد. پیشنهاد می کنیم آن را به صورت آب میوه و سالاد مصرف کنید.

جمع بندی:

مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات زیست فعال می تواند به ما در تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. با این حال، همیشه توصیه می‌شود که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه‌های غذایی کاملی را با توجه به نیازهای خود دریافت کنید.