خوردن خربزه باعث افزایش میل جنسی می‌شود - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
خوردن خربزه باعث افزایش میل جنسی می‌شود

یک متخصص فیزیولوژی با اشاره به این‌که نباید خربزه را ناشتا یا بلافاصله بعد از صرف غذا خورد، گفت: خربزه به دلیل طبع گرم خود، ارزش غذایی بالایی دارد، می‌تواند در افزایش مایعات جنسی و کمک به شکل‌گیری نطفه نقش موثری داشته باشد و سبب فزونی میل جنسی نیز می‌شود.

خربزه ایرانی، رقمی از خانواده خربزه مشک، کشیده و صاف با پوست نواری زرد و گوشت نارنجی است. طعم آنها شبیه طالبی است، اما اندازه بزرگ آنها طعم آنها را ملایم تر می کند.

طالبی که در میان کودکان و بزرگسالان محبوب است، می تواند یک دسر تابستانی با طراوت، سالم و آسان درست کند، در حالی که محتوای بالای آب آن به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

این نوع میوه همچنین حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

فواید خوردن خربزه چیست؟

به گزارش بانک پزشکان  به نقل از مدیکال نیوز تودی خربزه سدیم کم و چربی اشباع شده و کلسترول بسیار کمی دارد. خربزه منبع خوبی از فیبر غذایی، ویتامین K، پتاسیم و مس هستند و منبع بسیار خوبی از ویتامین C و ویتامین B6 هستند.

آب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در خربزه می تواند نیازهای بدن را تابستان تامین کند

به عنوان مثال، آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی که می تواند منجر به سرطان شود، جلوگیری کند.

در طول متابولیسم، بدن مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که می توانند در بدن جمع شوند و به سلول ها آسیب برسانند. این آسیب به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد از بدن و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

خربزه حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها از جمله منبع مورد اعتماد است:

سلنیوم
بتاکاروتن
ویتامین سی
لوتئین
زآگزانتین
کولین
شایان ذکر است که در حالی که مواد مغذی موجود در غذا برای حفظ بدنی سالم ضروری هستند، تحقیقات علمی در مورد اثرات این مواد مغذی اغلب به جای منابع غذایی با مکمل ها سروکار دارند و نتایج ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

آسم

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مصرف مقدار زیادی از آنتی اکسیدان بتا کاروتن، نوعی ویتامین A، به پیشگیری از ابتلا به آسم در آینده در زندگی فرد کمک میکند.

بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی وجود دارد. یک فنجان – یا ۱۷۷ گرم (گرم) – توپ طالبی حاوی ۳۵۸۰ میکروگرم منبع مطمئن (mcg) بتاکاروتن است.

متخصصان مصرف روزانه ۱۸۰۰۰ واحد بتاکاروتن را برای مردان ۱۴ ساله و بالاتر و ۱۴۰۰۰ برای زنان در همان گروه سنی توصیه می کنند.

ویتامین C یک منبع معتبر ویتامین ضروری و آنتی اکسیدانی است که ممکن است در برابر آسم محافظت کند. برخی از متخصصان استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد کرده اند.

یک فنجان خربزه ۶۵ میلی گرم منبع مورد اعتمادی از ویتامین C را فراهم می کند. دستورالعمل های فعلی توصیه می کنند که زنان بالغ روزانه ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم ویتامین C و مردان بالغ ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم مصرف کنند.

همچنین، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۰، افراد مبتلا به آسم که کولین – آنتی اکسیدان دیگری در خربزه- را به عنوان درمان دریافت کردند، کاهش سطح التهاب را تجربه کردند.

با این حال، بیشتر مطالعات بر روی مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی تمرکز دارند که دوزهای بسیار قوی‌تری نسبت به منابع غذایی مواد مغذی ارائه می‌دهند.

فشار خون

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی همگی از سلامت قلب حمایت می کنند.

مصرف غذاهای غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که یک بزرگسال به طور متوسط روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم برای حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی مصرف کند.

یک فنجان طالبی حدود ۴۷۳ میلی گرم منبع مطمئن پتاسیم یا ۱۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده یک فرد را فراهم می کند.

در مورد غذاهای دیگری که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند، بیاموزید.

سرطان

بتاکاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد.

به نظر می رسد فیبر غذایی نیز از سرطان روده بزرگ محافظت می کند. یک فنجان طالبی حاوی ۱.۶ گرم منبع قابل اعتماد فیبر است.

رژیم غذایی چه تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان دارد؟ در اینجا پیدا کنید.

گوارش

خربزه محتوای آب بالایی دارد و فیبر را تامین می کند. فیبر و آب می تواند به جلوگیری از یبوست، ترویج منظم و دستگاه گوارش سالم کمک کند.

هیدراتاسیون

طالبی با محتوای بالای آب و الکترولیت خود، انتخاب خوبی برای افزایش هیدراتاسیون در ماه های گرم تابستان یا بعد از تمرین ورزشی است.

یک فنجان ۱۷۷ گرمی خربزه حاوی ۱۶۰ گرم منبع مطمئن آب است. نمونه هایی از الکترولیت ها در خربزه عبارتند از سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم.

پوست و مو

ویتامین A به رشد و نگهداری همه بافت‌های بدن، از جمله بافت‌های پوست و مو کمک می‌کند.ویتامین C بدن را قادر می سازد تا کلاژن تولید کند که ساختار سلول ها، پوست و مو را فراهم می کند.

یک بررسی سال ۲۰۱۹ نشان داد که طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین ها ممکن است در تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نقش داشته باشند.

بسیاری از آنها در مقادیر مختلف در خربزه وجود دارد، مانند:

ویتامین های A، C و E
ویتامین های گروه B
فولات
اهن
سلنیوم
روی
طالبی همچنین به هیدراتاسیون کلی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف آب اضافی ممکن است به انعطاف پذیری پوست کمک کند، اگرچه شواهد بیشتری برای تأیید این امر ضروری است.

چگونه خربزه بهتری بخریم؟

هنگام انتخاب خربزه ، به دنبال خربزه سفت، سنگین و متقارن و بدون لکه های نرم و کبودی باشید.

گوشت خربزه های فصلی روشن، شیرین و آبدار خواهد بود. خارج از فصل، ممکن است سخت و بی مزه باشد. برای اطلاع از بهترین زمان برای خرید خربزه با یک فروشگاه محلی تماس بگیرید.

در اینجا چند نکته برای تهیه و سرو خربزه آورده شده است:

آن را تکه یا تکه کنید و تازه بخورید.
با تکه های خربزه تازه، پاپایا، آناناس و انبه یک سالاد میوه استوایی درست کنید.
خربزه را خیلی نازک برش دهید و به لیموناد، چای سرد یا آب اضافه کنید.
با ترکیب خربزه ، انبه، هالاپینو، طالبی، فلفل قرمز و فلفل چیپوتل یک سالسا تازه درست کنید.
با ترکیب طالبی با آب آناناس، توت فرنگی یخ زده و ماست یونانی شیرین نشده، اسموتی درست کنید.
با خربزه ، خربزه عسلی و توت فرنگی کباب میوه ای درست کنید و با دیپ ماست سرو کنید.

خطرات مصرف خربزه

برخی از افراد ممکن است نیاز به مراقبت در هنگام مصرف طالبی داشته باشند:

محتوای قند
افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا سایر شرایطی که نیاز به رژیم غذایی کم قند دارند باید در تعیین اندازه مناسب خربزه احتیاط کنند.

آلودگی
اگر خربزه – از طریق آبیاری یا روش های دیگر – با باکتری ها تماس پیدا کند، ممکن است پوست بیرونی آن تمیز نباشد.

شستن و تمیز کردن بیرون قبل از بریدن خربزه می تواند خطر ورود باکتری های مضر مانند سالمونلا به گوشت میوه را کاهش دهد.

پتاسیم
طالبی حدود ۱۰ درصد از نیاز فرد به پتاسیم را تامین می کند.

بتا بلوکرها، نوعی دارویی که پزشکان اغلب برای بیماری قلبی تجویز می کنند، می توانند باعث افزایش سطح پتاسیم شوند. افرادی که از بتا بلوکرها استفاده می کنند باید خربزه را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا سطوح بالای پتاسیم می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

همچنین، هرکسی که مشکل کلیوی دارد باید قبل از افزایش مصرف غذای پر پتاسیم مانند خربزه با پزشک خود مشورت کند.

مصرف خربزه در میل جنسی را افزایش میدهد

یک متخصص فیزیولوژی با اشاره به این‌که نباید خربزه را ناشتا یا بلافاصله بعد از صرف غذا خورد، گفت: خربزه به دلیل طبع گرم خود، ارزش غذایی بالایی دارد، می‌تواند در افزایش مایعات جنسی و کمک به شکل‌گیری نطفه نقش موثری داشته باشد و سبب فزونی میل جنسی نیز می‌شود.

به گزارش بانک پزشکان، دکتر سید مهدی میرغضنفری در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: خربزه به دلیل مزاج گرم و تری که دارد سردی مزاج را رفع می کند اما انواعی از آن که شیرینی کمتری دارند، بیشتر از اینکه گرم باشند رطوبت‌بخشند و ‌با رطوبتی که به بدن می‌دهند باعث رقیق شدن مایعات بدن می‌شوند و همچنین یه پاکسازی سیستم ادراری از طریق ازدیاد ادرار کمک می‌کنند.

او با توصیه بر این که بهتر است گاهی از قسمت‌های سفید نزدیک به پوست خربزه استفاده شود چون این قسمت‌ها خاصیت جلادهندگی و پاک کنندگی بیشتری دارند، تصریح کرد: خربزه هر چه شیرین تر باشد گرمی و خواص بیشتری دارد که البته افراط در مصرف آن بخصوص برای گرم مزاجان می تواند عوارضی ایجاد کند.

به گفته میرغضنفری، خربزه نارس (کالک) مخصوصا انواع بزرگتر و سفت تر آن به دلیل مشکلات هضم با مزاج بشر ناسازگار است و سبب نفخ و مولد درد شکم می‌شود. همچنین خربزه را نباید ناشتا یا بلافاصله پس از صرف غذا خورد و بهترین زمان مصرف خربزه از دیدگاه طب سنتی، بین وعده‌هاست.

او افزود: خربزه بخصوص در افرادی ‌که مزاج گرم و خشک دارند تا حدودی تولید صفرا می کند و کسانی که دچار التهاب در مخاط دهان (آفت) یا روده (کولیت) هستند باید موقتا از مصرف خربزه اجتناب کنند. همچنین برخی افراد که با مصرف خربزه دچار سوزش دهان یا حلق و حنجره می‌شوند می توانند همزمان با آن سکنجبین ملس یا سرکه یا قدری از خنکی ها مصرف کنند تا این عارضه رخ ندهد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، مصلح خربزه برای سردمزاجان، گلاب و در گرم مزاجان، غرغره کردن سرکه رقیق شده است.