این موادغذایی از لخته شدن خون جلوگیری می کنند! - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
این موادغذایی از لخته شدن خون جلوگیری می کنند!

برای پیشگیری از تشکیل لخته و بروز ترومبوز که برای سلامتی بسیار خطرناک است، باید در تغذیه دقت کنید و مواد غذایی مفیدی که کلسترول را کنترل و جریان خون را روان می‌کنند استفاده کنید.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از برنا؛ ترومبوز و آمبولی به معنای انسداد عروق خونی است که می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. ترومبوز به معنای لخته شدن خون در قسمتی از ورید ها یا سیاهرگ‌ ها است و آمبولی زمانی رخ می‌دهد که این لخته از جای خود کنده شده و به حرکت درمی‌آید و وارد جریان خون می‌شود.

برای پیشگیری از تشکیل لخته و بروز ترومبوز که برای سلامتی بسیار خطرناک است، باید در خورد و خوراکتان دقت کنید و مواد غذایی مفیدی که کلسترول را کنترل و جریان خون را روان می‌کنند استفاده کنید. اگر سابقه خانوادگی ترومبوز و آمبولی دارید لازم است که بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید. به این ترتیب که باید تغییراتی در عادت‌های خود داده و تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید. در این مطلب شما را با علل و عوامل بروز ترومبوز و آمبولی آشنا کرده و مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از آن را ارائه می‌دهیم.

علل و عوامل بروز ترومبوز و آمبولی

واقعیت این است که یک علت واحد و دقیق برای بروز لخته‌های خونی وجود ندارد. در واقع ترومبوز و آمبولی نتیجه عوامل متعددی است و متأسفانه هیچ‌کس از آن در امان نیست. باید بدانید که این لخته‌ها نتیجه شیوه زندگی نادرست، ژنتیک و همچنین بیماری‌های متعدد است.

به طور کلی عوامل زیر جزو علل اصلی بروز لخته‌های خونی است:

. کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون
. نشستن‌های طولانی‌مدت
. مصرف داروهای ضدبارداری یا هورمون‌های استروژن بخصوص در بین زنان سیگاری
. انجام برخی اعمال جراحی
. حاملگی
. چاقی مفرط
. ابتلا به مشکلات قلبی یا ریوی
. داشتن سابقه خانوادگی لختگی خون

همان‌طور که مشاهده کردید برخی از عوامل اشاره شده اجتناب‌ناپذیر هستند. البته توجه داشته باشید این بدین معنی نیست که اگر کسی باردار شده و یا کلسترول خون بالایی داشته باشد الزاماً دچار لخته‌های خونی می‌شود. اما موارد ذکر شده جزو علل احتمالی بروز ترومبوز و آمبولی به شمار می‌روند.

مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ترومبوز و آمبولی

لیمو ترش

ما همیشه در خصوص فواید بی‌شمار لیموترش صحبت کرده‌ایم. بدون شک می‌دانید که لیموترش برای تقویت دستگاه ایمنی بدن، دفع سموم و همچنین مقابله با رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر است.

بهتر است بدانید که این ماده غذایی ترش برای بهبود جریان خون نیز فوق‌العاده عمل می‌کند. نتایج پژوهشی که محققان ژاپنی انجام داده‌اند مشخص کرده است که مصرف لیموترش و در کنار آن پیاده‌روی روزانه باعث بهبود جریان خون می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید از مشکل لخته خون و عوارض ناشی از آن در امان باشید بشتابید و هیچ روزی را بدون مصرف لیموترش سپری نکنید.

توصیه می‌کنیم یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب چکانده و میل کنید. همچنین می‌توانید سالادهایتان را با لیموترش مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون بکر یک هدیه واقعی از دل طبیعت است که منبع فوق‌العاده اسیدهای چرب امگا ۹محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌های محققان اسپانیایی انجام داده‌اند نشان داده است که این روغن گیاهی برای کاهش کلسترول بد خون مؤثر عمل می‌کند.

مصرف روغن زیتون رگ‌های خونی را نرم نگه می‌دارد و خطر بروز پلاک‌های مسدودکننده عروق کاهش پیدا می‌کند. حتماً می‌دانید که تجمع پلاک‌ها باعث بسته شدن عروق خونی شده و خطر بروز ترومبوز را افزایش می‌دهند.

آووکادو

مصرف منظم و متعادل آووکادو نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه به اندازه و حتی بیشتر از روغن زیتون برای سلامت رگ‌ها مفید است. شما می‌توانید هر هفته سه مرتبه نصف آووکادو را به همراه صبحانه‌تان میل کنید. در این صورت بدنتان ممنون شما خواهد بود.

یک حبه سیر در روز

نتایج پژوهشی که در دانشگاه ایالت واشنگتن در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه حداقل یک حبه سیر برای بدن و عروق خونی مفید است و سیر خواص ضدباکتریایی فوق‌العاده دارد. در واقع سیر سرشار از آلیسین است که یک آنزیم درمانی بوده و برای سلامت قلب و عروق و همچنین دستگاه ایمنی بدن مفید است. این ماده غذایی در عین حال خاصیت ضدانعقادی خون دارد. بنابراین بهتر است از مصرف سیر غافل نشوید.

آرتیشو

مصرف آرتیشوی پخته شده با مقداری کمی سرکه، روغن زیتون و لیموترش یک انتخاب فوق‌العاده برای سلامت عروق خونی و در امان ماندن از ترومبوز و آمبولی است. در واقع نتایج پژوهشی که در دانشگاه پاویای ایتالیا انجام شده است نشان می‌دهد که آرتیشو یکی از بهترین سبزیجات برای پیشگیری از بروز ترومبوز و آمبولی است.

کرفس

نتایج پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شده است نشان می‌دهد که کرفس یک ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی است که باعث کنترل فشارخون می‌شوند. اگر به طور منظم کرفس را به صورت معمولی یا آب کرفس میل کنید رگ‌هایتان نرم، انعطاف‌پذیر و باز به همراه کمترین میزان پلاک‌های آترواسکلروتیک باقی می‌مانند.

آب زغال‌ اخته

در میان مواد غذایی طبیعی، زغال اخته بدون شک جایگاه بسیار مهمی در بهبود جریان خون به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهشی که Southern Medical University چین انجام شده است نشان می‌دهد که این میوه باعث روان شدن جریان خون می‌شود چون خاصیت ضدانعقادی دارد. بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف زغال اخته غافل نشوید. می‌توانید این میوه را به صورت آبمیوه، میوه خشک و به‌صورت یخ‌زده- در فصلی که موجود نیست- میل کنید.

هویج

به نظر می‌آید کسی را پیدا نکنید که هویج دوست نداشته باشد. این نارنجی‌پوش شیرین، خوشمزه و پرخاصیت تقریباً با اکثر سبزیجات جور هست و به‌راحتی می‌توان آن را مصرف کرد. باید بدانید که هویج به پیشگیری از بروز ترومبوز و آمبولی کمک زیادی می‌کند.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو برزیل انجام شده است نشان می‌دهد که هویج منبع باورنکردنی بتاکاروتن است و این ترکیب به کاهش خطر بروز سکته قلبی و متعادل کردن میزان کلسترول خون کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از این پس مصرف هویج را افزایش داده و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.