واکسن یادآور را تزریق کنید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
واکسن یادآور را تزریق کنید

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش آمار شیوع بیماری کرونا در نقاط مختلف جهان، بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند از سوی دستگاه‌های مختلف تأکید و اظهار داشت: باید سطح مراقبت‌های بهداشتی را بالاتر ببریم و کسانی که ۶ ماه از تزریق آخرین دوز واکسن کرونای آنها گذشته، نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه ایران ،سید ابراهیم رئیسی صبح روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بالا رفتن آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف از شرق آسیا تا اروپا و امریکا گفت: به لطف خدا، به همت نظام سلامت کشور، تلاش دولت و همکاری مردم، آمار ابتلا و تلفات کرونا در کشورمان مدت‌هاست که در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، اما با توجه به افزایش نرخ شیوع ویروس کووید۱۹ در برخی مناطق جهان، باید سطح مراقبت‌های بهداشتی را بالاتر ببریم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند از سوی دستگاه‌های مختلف افزود: وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای تجهیز و آمادگی مراکز واکسیناسیون را فراهم کند تا کسانی که ۶ ماه از تزریق آخرین دوز واکسن کرونای آنها گذشته، بتوانند نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیسی با اشاره به ساخت ۶ نوع واکسن کرونا در داخل کشور به همت دانشمندان ایرانی و با حمایت دولت اظهار داشت: استفاده توأمان مردم از واکسن‌های ساخت داخل و واکسن‌های وارداتی، در کنار تزریق بیش از ۱۵۶ میلیون دوز واکسن کرونا در طرح واکسیناسیون سراسری که بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بود، باعث مهار کرونا و ارتقای سطح ایمنی عمومی در ایران شده است.

رئیسی از وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما نیز خواست تا با همکاری یکدیگر بسته رسانه‌ای مناسبی برای ارتقای آمادگی‌ها و افزایش سطح اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه از سوی مردم تهیه و اجرا کنند.رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت کنترل کامل و دقیق همه مبادی ورودی کشور و انجام تست‌های لازم از مسافرین اظهار داشت: وزارت بهداشت همچنین به طور جدی بر موضوع رفع کمبود اقلام دارویی و آمادگی مراکز درمانی تمرکز کند تا در صورت افزایش آمار مبتلایان به کرونا، نگرانی از این ناحیه وجود نداشته باشد. رئیسی تصریح کرد: وضعیت مطلوب کشورمان از لحاظ ابتلا و تلفات ناشی از بیماری کرونا یک موهبت الهی محسوب می‌شود که به جا آوردن شکر آن در قدر دانستن این نعمت و مراقبت برای پیشگیری از افزایش دوباره آمار شیوع بیماری است.

اعلام مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا

دکتر عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بحث لزوم آمادگی مراکز درمانی از جهت تأمین دارو و تجهیزات مورد نیاز مطرح شد تا اگر مجدداً شرایط بیماری در کشور سخت شد و آمارها بالاتر رفت، مراکز درمانی بتوانند خدمت‌رسانی مناسبی داشته باشند. یکی دیگر از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، بحث تشدید و اهتمام بیشتر نسبت به مراقبت‌های مرزی در همه مرزها اعم از هوایی، زمینی و آبی و کنترل مسافرانی که ورود و خروج دارند، بود که قبلاً پروتکل‌های آن اعلام شده بود.

همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی بهتر، بیشتر و دقیق‌تر به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد ضروری تأکید شد. همچنین بنابر اعلام روابط عمومی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشورهای اروپایی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پر ازدحام بسیار مهم است بویژه در مدارس و دانشگاه‌ها، تزریق واکسیناسیون مجدد برای افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن گذشته باشد، آمادگی مراکز درمانی و تیم‌های واکنش سریع برای شرایط احتمالی گسترش بیماری و تأمین داروهای مورد نیاز، تشدید مراقبت‌های مرزی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی، تشکیل کمیته ویژه‌ای برای تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی با حضور دستگاه‌های مختلف از مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

تعیین تکلیف استخدام پرستاران طرحی تمدید طرح و تعدیل شده در دوران کرونا

همچنین بنابر اعلام سازمان نظام پرستاری، ️استخدام پرستاران طرحی و تمدید طرح مدافعین سلامت تعدیل شده در دوران شیوع کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت. سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که با تلاش‌های مصرانه سازمان نظام پرستاری، همچنین تعامل و همکاری صادقانه دفتر رئیس‌جمهور و حمایت‌های ویژه شخص رئیس‌جمهور بالاخره استخدام پرستاران طرحی، تمدید طرح مدافعین سلامت تعدیل شده در دوران کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت.در جلسه دیروز ستاد ملی کرونا مقرر شد نیروهای تعدیل شده زمان کرونا در اسرع وقت و تا جلسه آتی ستاد ملی کرونا تعیین تکلیف شوند.