علامت سوال در مقابل دوز یادآور/ دوز چهارم حذف شد! - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علامت سوال در مقابل دوز یادآور/ دوز چهارم حذف شد!

به رغم اینکه تزریق دوز چهارم یا همان دوز یادآور واکسن کرونا از ابتدای سال ۱۴۰۱ و شاید قبل از آن در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت، اما هنوز آمار تفکیکی از آن ارائه نشده است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر تاکید و اصرار وزارت بهداشت بر تزریق دوز چهارم یا همان یادآور، از پایان موج ششم در کشور کلید خورد. جایی که احساس شد گروه‌هایی از جامعه نیاز دارند دوباره در برابر ویروس کرونا مقاوم و ایمن شوند.

اما متأسفانه بعد از گذشت چند ماه از برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا که البته بعدها از آن به عنوان دوز یادآور نام برده شد، هنوز آمار دقیق و تفکیک شده از آن ارائه نشده است و نمی‌دانیم که چند درصد از جمعیت کشور، دوز چهارم یا دوز یادآور تزریق کرده اند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه پس از تزریق دوز سوم، آنتی بادی‌ها در بدن به سرعت بالا می‌رود، گفت: محافظت در برابر عفونت سه ماه بعد از تزریق واکسن کرونا، به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

وی درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن‌های کرونا، خاطرنشان کرد: برای افراد مسن یا آنهایی که در معرض خطر هستند ممکن است نیاز به دوز اضافی برای کمک به حفظ محافظت در برابر بیماری شدید داشته باشند به این شکل که دوز چهارم احتمالاً نقشی در برابر بیماری زایی شدید در این گروه‌ها داشته باشد.

ناجی گفت: یک بوستر اضافی، احتمالاً به افزایش محافظت در برابر بیماری‌های شدید برای افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، کمک خواهد کرد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، دو برابر کمتر از دیگران به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. همچنین، شدت بیماری در میان افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، چهار برابر کمتر از افرادی است که این دوز از واکسن را دریافت نکرده‌اند.

محققان شرکت‌های فایزر و مدرنا اعلام کرده‌اند که دوز چهارم واکسن کرونا مانند دوزهای قبلی این واکسن ضروری است. آنها معتقدند که دوز سوم واکسن کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را کاهش داده است، اما در برابر سویه‌های جدید مانند اومیکرون ایمنی کافی را ارائه نکرده است؛ بنابراین لازم است افراد دوز چهارم واکسن را دریافت کنند.

در حال حاضر، بهتر است تنها گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای یا افراد بالای ۶۵ سال دوز چهارم را تزریق کنند.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: با توجه به تزریق ۱۵۴ میلیون دوز واکسن و ثبت اعداد ۹۱، ۸۶ و ۷۲ درصد در دوزهای اول تا سوم، حاشیه امن خوبی داریم.

وی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنیم بدون توجه به تعداد دوزهای دریافتی واکسن کرونا هرچه سریع‌تر دوز یادآور را دریافت کنند و بدانند که کرونا هنوز پایان نیافته و بهترین کار برای دوری از این ویروس منحوس دریافت سالانه یک بار دوز یادآور تا زمان پایان همه گیری است.

متأسفانه سهم ۷۲ درصدی از افرادی که ۳ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، نشان می‌دهد که شرایط ایمنی جامعه در مقابل این ویروس، رو به کاهش است.

در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، انتظار می‌رود حجم ترددها در اماکن عمومی افزایش یابد که این موضوع می‌تواند به زنگ خطر افزایش چرخش ویروس در جامعه کند.

آنچه مسلم است، وزارت بهداشت تاکنون نتوانسته یا نخواسته آمار تفکیکی از میزان تزریق دوز چهارم یا همان دوز یادآور واکسن کرونا را رسانه‌ای کند.

این در حالی است که استفاده از اصطلاح دوز چهارم، بنا به دلایلی، جای خود را به دوز یادآور داده است و دیگر از واژه دوز چهارم واکسن کرونا استفاده نمی‌شود. شاید مهم‌ترین دلیل آن، عدم استقبال از تزریق دوز چهارم بوده است.

در شرایط کنونی، وزارت بهداشت فقط اصرار بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا دارد؛ بدون در نظر گرفتن اینکه افراد تا کنون چند دوز واکسن تزریق کرده اند.