کشف شاه کلیدی که می تواند برای درمان طیفی از سویه های کرونا مؤثر باشد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
کشف شاه کلیدی که می تواند برای درمان طیفی از سویه های کرونا مؤثر باشد

محققان کانادایی موفق شدند شاه کلیدی را کشف کنند که نقطه ضعف سویه‌های مختلف کووید-۱۹ را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تیمی از پژوهشگران دانشگاه «بریتیش کلمبیا» موفق به کشفی شدند که ممکن است به بهبود گزینه‌های درمانی کرونا منجر شود؛ گزینه‌هایی که در برابر سویه‌های مختلف این بیماری مؤثر هستند.

محققان «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در کانادا می‌گویند موفق شده اند، «نقطه ضعف» گونه‌های مختلف کرونا – از جمله زیرسویه‌های اُمیکرون – را کشف کنند. یافته‌های این محققان روز پنجشنبه در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

بر اساس این گزارش، دکتر «سریرام سوبرامانیام» (Sriram Subramaniam) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا با اشاره به کرونا گفت: این، یک ویروسی است که بسیار می‌تواند خود را [با شرایط جدید]سازگار کند و به منظور فرار از بیشتر درمان‌های آنتی بادی موجود، علاوه بر ایمنی‌های درست شده با واکسن و یا عفونت‌های طبیعی، تکامل یافته است.

وی در ادامه گفت: این پژوهش، یک نقطه ضعفی [از این ویروس] را آشکار می‌کند که تا حد زیادی در طول سویه‌های مختلف این ویروس تغییری نداشته است و می‌تواند با یک آنتی بادی خنثی شود. این مسأله می‌تواند زمینه را برای طراحی درمان‌های متنوعی فراهم کند که برای افراد آسیب پذیر کمک خواهد کرد.

دکتر سوبرامانیام همچنین گفت: آنتی بادی‌ها به شیوه‌ای بسیار خاص به یک ویروس متصل می‌شوند؛ مانند یک کلید که داخل قفل می‌رود. اما زمانی که ویروس جهش می‌کند، این کلید دیگر کار نمی‌کند. از همین رو ما دنبال یک «شاه کلید» بوده ایم؛ یعنی آنتی بادی‌هایی که ویروس را حتی پس از جهش‌های فراوان نیز خنثی کند.

حال این محققان کانادایی بر این باورند که توانسته اند، یک شاه کلید از نوع آنتی بادی را کشف کنند که علیه سویه‌های آلفا، بتا، گاما، کاپا، اپسیلون و امیکرون ویروس کرونا مؤثر است. این آنتی بادی می‌تواند خود را به بخشی از «پروتئین اسپایک» ویروس کرونا بچسباند و او را از وارد شدن به سلول انسانی بازدارد.

این پژوهشگران کانادایی می‌گویند با شناسایی این نقطه ضعف، داروسازان می‌توانند از این اطلاعات برای ایجاد درمان‌های جدیدی که می‌تواند حتی برای سویه‌های ویروس در آینده نیز مؤثر باشد، استفاده کنند.