زیر سویه جدید در راه است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
زیر سویه جدید در راه است؟

در حالی که در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشور ما رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته است ؛یک زیرسویه اُمیکرون به نام BA.2.75 که با نام مستعار «Centaurus» شناخته می‌شود، در هند به سرعت در حال رشد است. تعدادی از دانشمندان زنگ خطر را به صدا در آوردند، در حالی که برخی دیگر معتقدند هنوز زود است که بگوییم این زیر سویه به طور گسترده گسترش خواهد یافت. BA.2.75 در بیش از ۲۰ کشور در سراسر جهان شناسایی شده است و محققان منتظرند بدانند آیا پس از موجی از عفونت با BA.5 باید منتظر موجی از یک زیرسویه جدید باشیم؟

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان از nature، مجموعه‌ای از مطالعات جدید نشان می‌دهند که دو زیر سویه اخیر امیکرون، تقریباً دارای ظرفیت‌های مشابهی برای جلوگیری از ایمنی ناشی از عفونت و واکسیناسیون هستند و به رغم قدرت انتقال بالا قدرت بیماری کمتری دارند. این دو زیرسویه توانایی مشابه و محدودی برای فرار از آنتی بادی های ایجاد شده توسط واکسیناسیون و عفونت دارند. کائو، ایمونولوژیست در دانشگاه پکن، می‌گوید: «افزایش BA.2.75 در هند ، جایی که BA.5 وجود دارد، بسیار عجیب است.»
این خبر خوبی به نظر می‌رسد زیرا نشان می‌دهد که «Centaurus» ممکن است موارد بستری را در خارج از هند، حداقل در زمانی که مصونیت جمعیت بالاست و قبل از این که جهش‌های اضافی نداشته باشیم، خیلی بالاتر نبرد.

مسافری از هند

نظارت بر انواع سویه هادر بسیاری از کشورها در حال کاهش است اما به نظر می رسد هند در کانون شیوع BA.2.75 قرار دارد . این زیر سویه یک جهش از زیرشاخهA.2 Omicron است و به طور گسترده در اوایل سال ۲۰۲۲ گسترش یافته است . محققان هندی از ماه می بیش از هزار نمونه از این نوع را توالی یابی کرده اند. شهید جمیل، ویروس شناس در دانشگاه آکسفورد انگلستان که قبلاً توالی یابی سویه ها در هند را رهبری می کرد، می‌گوید: «داده ها نشان می دهد هم اینک حدود دو سوم موارد جدید توسط BA.2.75 ایجاد می شود.»

انتقال سریع‌تر وموج عفونت

تام ونسلیرز، زیست شناس تکاملی که رشد این زیر سویه را مدل سازی کرده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد این نوع جدید دارای انتقال بسیار قابل توجهی نسبت به BA.5 در هند است که قطعاً باعث ایجاد موج عفونت شدیدی می‌شود». او ادامه می‌دهد:«تعداد عفونت‌های تایید شده و همچنین درصد تست‌هایی که مثبت می‌شوند، در سراسر هند افزایش یافته است.»

گونه‌ها رقابت می‌کنند

تاکنون، BA.2.75 با نرخ های نسبتاً پایینی در خارج از هند، در کشورهایی از جمله ژاپن، آمریکا و انگلستان که در میانه یا قله های افزایش ناشی از BA.5 هستند، شناسایی شده است. در نتیجه دانشمندان انتظار ندارند BA.2.75 موج‌های بزرگی را در کشورهای زیادی ایجاد کند.آن‌ها معتقدند: «ما به نقطه‌ای می‌رسیم که این گونه‌ها به نوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند و تقریباً برابر هستند وافرادی که BA.5 داشته‌اند، با BA.2.75 عفونت جدیدی نخواهند داشت و برعکس.»

مصونیت در برابر «دلتا»، مصونیت در برابر BA.2.75در سال ۲۰۲۱، کشور هند شاهد موج انفجاری از موارد ناشی از نوع دلتا بود که دارای جهش کلیدی با BA.5 است. دانشمندان مشکوک هستند که عفونت های قبلی دلتا محافظت بیشتری در برابر BA.5 ایجاد می‌کند و دریچه ای برای BA.2.75 باقی می گذارد. محققان دریافتند که چندین نفر که پس از واکسیناسیون دچار عفونت دلتا شده بودند، آنتی بادی هایی تولید کردند که در برابر BA.5 قوی تر از BA.2.75 بودند. محقق ارشد این تیم می‌گوید: «حدس من این است که BA.2.75 احتمالاً در خارج از هند چندان غالب نخواهد بود، به‌ویژه در کشورهایی که از دلتا آسیبی ندیده‌اند.»