آیا هر بار ابتلا به کرونا به معنای بیماری خفیف تر خواهد بود؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آیا هر بار ابتلا به کرونا به معنای بیماری خفیف تر خواهد بود؟

در این مرحله از همه گیری، شما احتمالا یک بار به کووید ۱۹مبتلا شده اید. شاید هم دوبار، شاید حتی سه بار، در گذر زمان ویروس راه مبتلا کردن مجدد افراد را پیدا کرده است. واضح است که عفونت های مجدد با این ویروس کرونا، مانند عفونت‌های پشت سرهم سرماخوردگی عادی است. متأسفانه، این به آن معنا است که گمانه زنی های اولیه در مورد اینکه یک بار ابتلا به کووید-۱۹ مصونیت در برابر ابتلا های آینده را ارائه می دهد، مدت هاست که بی اعتبار شده است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سی دی سی، آنچه مبهم‌تر است این است که هر چند وقت یک‌بار می‌توانید به کرونا مبتلا شوید و اینکه آیا بارهای بعدی ابتلا همیشه خفیف‌تر از اولین بار خواهند بود( زیرا ویروس بارها و بارها راهی به بدن ما پیدا می‌کند)؟

اکثر دانشمندان می گویند برای اکثر بزرگسالان سالم – از جمله آنهایی که محافظت بیشتری به وسیله واکسیناسیون دارند – مقابله با عفونت های کووید ۱۹باید آسان تر شود زیرا سیستم ایمنی بدن آموزش های مکرر در مورد نحوه برخورد با این بیماری زای خاص را دریافت می کند.

دکتر آلیسون مک‌گیر، متخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه دالا لانا در تورنتو، در این خصوص می‌گوید: «اولین ابتلای شما به کووید ۱۹ احتمالاً – نه همیشه اما احتمالاً – بدترین آن خواهد بود. سپس هر چه بیشتر و بیشتر در معرض آن قرار می گیرید، محافظت های بهتر و بهتری در مقابل آن خواهید داشت.»

ویروس‌های این خانواده برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در انسان شناسایی شدند و احتمالاً برای قرن‌ها به طور مکرر به ما حمله کرده‌اند. اما کووید ۱۹ جدیدترین زیرنوع این ویروس است.

دکتر امش آدالجا، محقق ارشد مرکز سلامت جانز هاپکینز در بالتیمور، در خصوص این خانواده از ویروس‌ها گفت: «چهار عضو دیگر این خانواده باعث حدود ۳۰ درصد از سرماخوردگی‌های معمولی در انسان هستند و به طور معمول می توانند انسان را چندین بار آلوده ‌کنند.»

همه ما چندین دوره ابتلا به عفونت‌های کروناویروس دیگر را تجربه کرده‌ایم، و این ویروس همیشه به این شیوه عمل کرده است. بنابراین عفونت مجدد چیزی نیست که در مورد آن تعجب کنیم.»

با این حال، در طول بخش اولیه همه گیری کرونا ابتلای مجدد نادر بود.اما حالا، دو سال و نیم بعد از شروع همه گیری گذشته، خیلی ها بارها و بارها مبتلا شده اند، تا حدی به این دلیل که ما به ویروس فرصت می دهیم.

دکتر مک گیر گفت: «اگر همه ما در خانه ها نمی ماندیم و فاصله اجتماعی خود را حفظ نمی کردیم، این اتفاق بسیار بیشتر می شد. اگر حالا ابتلای مجدد زیاد شده به آن معنا نیست که ویروس کاری متفاوت از آنچه قبلاً انجام می‌داد انجام می‌دهد، بلکه این است که ما متفاوت رفتار می‌کنیم.»

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Nature Medicine که شامل ردیابی گروهی از بزرگسالان سالم برای بیش از ۳۵ سال است، چهار ویروس کرونای فصلی انسانی که مدت‌ها مطالعه شده‌اند، می‌توانند هر ۱۲ ماه یک بار افراد را مجددا آلوده کنند.

ما بر خلاف آن الگوی فصلی، الگوی کووید ۱۹ نامنظم باقی مانده است – بیشتر مثل یک ترن هوایی با بالا و پایین رفتن های ناگهانی تا یک موج و افت بزرگ در هر سال معین.

در کانادا و بسیاری از کشور دیگر، موج هفتم شروع شده که توسط یکی دیگر از گونه‌های فرعی اومیکرون یعنی BA.5، تقویت شده است. این در ماه‌های تابستان اتفاق می‌افتد – خیلی قبل از فصل سرماخوردگی و آنفولانزا – و مدت زیادی بعد از امواج قبلی که توسط سایر اعضای خانواده اومیکرون شکلگرفته بود

دکتر مک گیر، مانند بسیاری از کارشناسان، هنوز مطمئن نیست که این ویروس در دراز مدت چه مسیری را طی خواهد کرد. او می گوید:« آیا احتمالاً ویروس مختص فصول سرد خواهد شد؟ بله، در نهایت، اما شاید تا یک یا دو سال دیگر نه. آیا قطعا این اتفاق می افتد؟ نه.»

بسیاری از کارشناسانی که با CBC News صحبت کردند این است که عفونت‌های بعدی کووید ۱۹باید خفیف‌تر از اولین بار احساس شوند. آنجلا راسموسن، ویروس شناس دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاتون، می گوید: « زمانی که عفونت مجدد با کووید ۱۹ با فرکانس فزاینده اتفاق می افتد، معمولا عفونت های بعدی بدتر نیستند. و این دقیقاً همان چیزی است که شما انتظار دارید، زیرا سیستم ایمنی بدن اینگونه عمل می کند.»

چند راه برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه سریعتر و هوشمندانه تر با این ویروس وجود دارد. یکی از آنها مستقیماً در معرض SARS-CoV-2 قرار گرفتن و بیمار شدن است که تمام عواقب بالقوه بیماری را همراه دارد.

دیگری واکسینه شدن است که به بدن اجازه می دهد تا در مورد این پاتوژن خاص بدون مواجهه با خطرات بیماری بیاموزد. (این گزینه مانند یک درس هنرهای رزمی، به جای اینکه در یک مبارزه خیابانی غافلگیرانه قرار بگیرید، است.)

راسموسن گفت، اگر واکسیناسیون کامل داشته باشید و به کووید-۱۹ مبتلا شوید، ویروس ممکن است از اولین خط دفاعی سیستم ایمنی تان – آنتی بادی های خنثی کننده – بگذرد و به سلول های شما نفوذ کند اما :« بلافاصله سلول های T حافظه شما بخاطر واکسیناسیون می گویند من قبلاً این ویروس را دیده ام؛ وقت آن است که بیرون برویم و سلول های آلوده به آن را بکشیم.»

به عبارت دیگر، یک سیستم ایمنی به خوبی آموزش دیده نمی تواند از عفونت جلوگیری کند، اما اغلب می تواند به سرعت آن را کنترل کند. این به آن معنا است که مهاجمی که ممکن است یک بار ویرانی به بار آورده باشد، این شانس را در بارهای بعدی ندارد.

اما قطعا هر عفونت مجدد «خوش خیم» نخواهد بود

بنابراین، اگر قبلاً حداقل یک بار کووید-۱۹ را گرفته اید، آیا بهتر است دوباره و دوباره آن را بگیرید؟ دکتر آدالجا از جانز هاپکینز تاکید کرد که این ویروس با همه یکسان رفتار نمی کند. چیزی که می آموزیم این است که هر بار دوم یا سوم ابتلا به عفونت خوش خیم نخواهد بود – و این به ویژه زمانی که با جمعیت های پرخطر سر و کار دارید صادق است.

یک مطالعه با تمرکز بر معلولین ایالات متحده – که اکثراً مردان مسن بودند – نشان داد عفونت مجدد در آن گروه با خطر بیشتری برای مرگ یا بستری شدن در بیمارستان همراه است. از سوی دیگر مطالعات نشان می دهد که واکسن ها به بازماندگان کووید-۱۹ تقویت ایمنی زیادی می دهد

همچنین عوامل خطر را هم باید درنظر گرفت دکتر آدالجا گفت: «شاید کسی باشد که در فاصله دو بار بیمار شدن وزن زیادی اضافه کرده و چاق شده باشد، یا در زمان ابتلای دوم به دیابت مبتلا شود، یا بیماری دیگری داشته باشد که او را در معرض خطر بالاتری قرار دهد. متاسفانه برخی مطالعات با تعداد نمونه کوچک نشان داده است که احتمال درگیری ریه در این گروه های خاص از جمعیت با هر بار ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ بالاتر می رود.»