همیشه سردرد دارید؟ مسکن نخورید تا بهتر شوید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
همیشه سردرد دارید؟ مسکن نخورید تا بهتر شوید

نویسنده: جینا کاتولا، نیویرک تایمز

در مورد خود من، در طول سال‌ها، سردرد چنان در زندگی‌ام بدیهی بوده که حتی به ندرت به آن فکر می‌کردم. گرسنه باشم یا غذا بخورم یا خسته باشم یا استراحت کنم، سردرد میگیرم، دارو مصرف می‌کنم. اما باز هم سردرد داردم

بیش از نیمی از ما در سال گذشته سردرد داشته‌ایم، و همانطور که محققان گزارش می‌کند، این سردرد «در زنان شایع‌تر، طولانی‌تر و مکررتر است». ما زنان همچنین به احتمال بیشتری نسبت به مردان از میگرن رنج می بریم.

اما آیا سردرد واقعاً در حال افزایش است یا ما همیشه در زیر چهره های عبوس مان چنین احساسی داریم؟ نویسندگان مطالعه نروژی، که یافته های ۳۵۷ تحقیق در سطح جهان را بررسی کردند، در نتیجه گیری محتاط هستند. آنها مشاهده کردند که در حالی که «اختلالات سردرد همچنان در سراسر جهان بسیار شایع است» و «افزایش آشکاری در شیوع میگرن دیده می‌شود» اما «تفاوت های زیادی بین یافته های مطالعات وجود دارد.» برای مثال، مردم کشورهایی که آگاهی بیشتری نسبت به اختلالات میگرن داشتند، به طور عجیبی شیوع بالاتر این نوع سردرد را گزارش کردند.

با این حال، آنچه غیرقابل انکار به نظر می رسد این است که ما در همه ابعاد زندگی‌مان شرایط ایجاد سردرد را برای خودمان ایجاد می کنیم. ما معمولاً هر روز بیش از دوازده ساعت را با دستگاه‌های دیجیتال‌مان سپری می‌کنیم، به متون خیره می‌شویم و نور آبی را بیش از حد نگاه می‌کنیم. ما مقدار زیادی کافئین مصرف می کنیم( ۹۳٪ از ما حداقل گاهی اوقات آن را مصرف می کنیم) و در بین کسانی که زیاده روی می کنند، ۲۵٪ از ما آن را سه بار یا بیشتر در روز مصرف می کنیم.

شاید این یکی از دلایل کم خوابی ما باشد. مطالعه‌ای در دانشگاه بال استیت در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۳۵.۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند کمتر از هفت ساعت در شب‌ها می‌خوابند و افسران پلیس و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی گزارش داده‌اند که عموما پنج یا شش ساعت می‌خوابند. این اعداد در دو سال گذشته و با وجود تعطیلات و دورکاری‌های ناشی از همه گیری بهبود نیافته اند – در یک نظرسنجی در اوایل سال جاری در امریکا یک سوم پاسخ دهندگان گفتند در حال حاضر خسته تر از شروع همه گیری هستند و ۲۸.۵ درصد گفتند که خواب کمتری نسبت به قبل همه گیری دارند.

یعنی همه گیری کووید ۱۹ در افزایش سردرد نقش داشته؟ در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ از انجمن روانشناسی آمریکا تقریباً نیمی از افراد مورد بررسی گفتند نسبت به سال های گذشته استرس بیشتری دارند. استرس به خودی خود عامل سردرد است، اما در عین حال مسائل دیگری را هم با خود می‌آورد. «بیش از ۴۰٪ از پاسخ دهنده ها گفتند در طول همه گیری اضافه وزن داشته اند. تقریباً یک چهارم آن‌ها گفتند بیشتر الکل می نوشند. تقریباً دو سوم افراد هم یا خیلی زیاد یا خیلی کم می خوابند.»

خودهم البته COVID-19 وجود دارد. مؤسسه ملی بهداشت خواستار «تحقیقات بیشتر در مورد علل زمینه‌ای کووید طولانی مدت و راه‌های ممکن برای درمان علائم آن، از جمله علائم عصبی مانند سردرد» شد. یکی از این بیماران مبتلا به کووید طول کشیده گفت: « احساس می‌کردم سرم منفجر خواهد شد، و هیچ دارویی برای بهبود آن کافی نبود.»

همیشه نمی توان هورمون ها، بیماری ها، مشکلات بینایی و مسائل روانی شایع زندگی در این لحظه از تاریخ را کنترل کرد. در عین حال سردردهای مداوم، شدید یا نگران کننده باید توسط پزشک بررسی شوند. اما اقدامات بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانیم برای کاهش خطرات سردردهای معمولی که بسیاری از ما را آزار می‌دهند، انجام دهیم، البته احتمالاً بسیاری از آنها را از قبل می‌دانیم.

همانطور که پزشکان مایو کلینیک توصیه می کند، شاید مهمترین کارها این باشد که به اندازه کافی بخوابید. مراقب مصرف کافئین خود باشید. ورزش کنید و برنامه غذایی منظمی داشته باشید. و البته روی کاهش استرس خود کار کنید. اینها اصول اولیه مراقبت برای پیشگیری از سردرد هستند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

از جمله اینکه دریابید چه محرک‌هایی باعث سردرد می‌شوند: آیا به نظر می رسد غذاهای خاصی شما را ناراحت می کند؟ آیا چراغ های روشن یا چشمک زن برای شما مشکل ساز هستند؟ آیا صداهای بلند سر شما را به مرز انفجار می رساند؟

اما آخرین راهکار ترفندی است عجیب و شاید شوکه کننده – آن هم این است که در مورد میزان مصرف داروی‌های سردرد خودتان تجدید نظر کنید.

به گفته پزشکان مایوکلینیک، استفاده از داروهای سردرد، از جمله داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و همچنین داروهای تجویزی میگرن، «بیش از چند روز در هفته» می تواند باعث سردردهای برگشتی شود. دانشگاه هاروارد این مشکل را به عنوان یک «چرخه معیوب» توصیف می کند، زمانی که «همان داروهایی که در ابتدا سردرد را تسکین می دهند، در صورت مصرف زیاد، می توانند باعث سردردهای بعدی شوند.»

نگرانی در مورد رابطه بین استفاده بیش از حد از داروها و افزایش دردها این هفته به تیتر خبرها تبدیل شد، زمانی که مطالعه دانشگاه مک گیل هشدار داد « داده‌های بالینی نشان داده استفاده از داروهای ضد التهابی با افزایش خطر درد مداوم همراه است، و این نشان می دهد که که درمان های ضد التهابی ممکن است اثرات منفی بر طول مدت درد داشته باشند.»

من روی تغییرات ساده روزانه کار می کنم تا سردردهای معمولی را که فکر می کردم باید با آنها زندگی کنم، کاهش دهم: با خاموش کردن لپ تاپم کمی زودتر و بیشتر خوابیدن. اما بزرگ‌ترین تغییر زندگی من این است که اکنون سعی می‌کنم کمتر به سراغ قفسه دارو بروم و کمتر دارو بخورم.