قرص کرونای فایزر در پیشگیری از بیماری تاثیری ندارد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
قرص کرونای فایزر در پیشگیری از بیماری تاثیری ندارد

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایسنا، شرکت داروسازی فایزر روز جمعه اعلام کرد: نتایج یک آزمایش گسترده نشان داد که درمان ضد ویروسی پاکسلووید برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ در پیشگیری از ابتلای افرادی که با بیمار آلوده به کرونا ویروس زندگی می‌کنند، موثر نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بررسی ۳۰۰۰ بزرگسال که در تماس نزدیک با فردی بودند که علائم بیماری در او وجود داشت و به تازگی آزمایش کووید-۱۹ او مثبت شده بود، شرکت کردند. به این افراد به مدت پنج یا ۱۰ روز داروی پاکسلووید یا دارونما داده شد.

بررسیها نشان داد در افرادی که دوره پنج روزه مصرف دارو را گذرانده بودند احتمال ابتلا به عفونت نسبت به گروه دریافت کننده دارونما، ۳۲ درصد کمتر بوده است. این میزان همچنین با ۱۰ روز مصرف پاکسلووید به ۳۷ درصد افزایش یافت. با این حال، این نتایج از نظر آماری بی‌اهمیت هستند و ممکن است تصادفی بوده باشند.

شرکت فایزر اعلام کرد: با این حال داده‌های ایمنی در این کارآزمایی با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان داده بود این قرص‌ها تقریبا ۹۰ درصد در پیشگیری از بستری شدن یا مرگ در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، موثر است. هرچند لازم است مدت پنج روز بلافاصله پس از شروع علائم بیماری مصرف ‌شود. “آلبرت بورلا”، مدیر اجرایی فایزر گفت: هرچند از نتیجه این مطالعه خاص ناامید شده‌ایم، اما نتایج بدست آمده بر داده‌های مربوط به اثربخشی و ایمن بودن دارو برای بیماران که در آزمایش قبلی مشاهده کرده‌ایم، تاثیری نمی‌گذارد.