دانمارک اولین کشور جهان که واکسیناسیون کووید را متوقف کرد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
دانمارک اولین کشور جهان که واکسیناسیون کووید را متوقف کرد

سازمان بهداشت دانمارک روز چهارشنبه در بیانیه ای درخصوص این تصمیم اعلام کرد: بهار فرا رسیده است، پوشش واکسن در جمعیت دانمارک بالا است و همه گیری وضعیت معکوس پیدا کرده است. در این بیانیه آمده است: «وزارت بهداشت اکنون به تلاش‌های گسترده و همه جانبه واکسیناسیون برعلیه کووید-۱۹ برای این مقطع زمانی پایان می‌دهد. در این بیانیه آمده است که مردم این کشور از ۱۵ ماه مه برای واکسن دعوت نمی شوند، اگرچه همه می توانند دوره واکسیناسیون خود را به پایان برسانند.

کمپین واکسیناسیون کووید دانمارک بلافاصله پس از تعطیلات کریسمس در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. مقامات بهداشتی اعلام کردند که حدود ۴.۸ میلیون شهروند واکسینه شده اند و بیش از ۳.۶ میلیون نفر واکسن دوز بوستر(تقویت کننده) را هم دریافت کرده اند. از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد این کشور از زمانی که نوع اومیکرون به سویه غالب ویروس تبدیل شد، به آن مبتلا شده اند، به این معنی که سطح ایمنی در بین جمعیت کشور بالا است.

بولته سوبورگ مدیر واحد بیماری‌های عفونی در وزارت بهداشت دانمارک، اظهار داشت:«ما در وضعیت خوبی هستیم. کنترل خوبی بر همه گیری داریم، و به نظر می رسد همه گیری در حال فروکش است. نرخ بستری شدن ناشی از کرونا ثابت است و انتظار داریم که به زودی کاهش یابد. بنابراین، ما در حال تکمیل برنامه واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹ هستیم.»

البته سوبورگ تاکید داشت که اگر فردی بخواهد همچنان می‌تواند در بهار و تابستان واکسینه شود و سایت‌های واکسیناسیون در سراسر کشور باز خواهند ماند.

وی افزود: «ایمن سازی و واکسیناسیون همچنان به افرادی که کووید در آنها خطر بالایی دارد، مانند افراد بالای ۴۰ سال و زنان باردار واکسینه نشده توصیه می شود. ما همچنان به همه توصیه می کنیم که دوره واکسیناسیون آغاز شده خود را تکمیل کنند.»

اقدام دانمارک برای تعلیق برنامه واکسیناسیون خود در حالی انجام می شود که وضعیت کووید در سراسر جهان وضعیت متناقضی است. اروپا و ایالات متحده اکثر محدودیت‌های کووید را کنار گذاشته‌اند، اما چین همچنان در حال اعمال قرنطینه است زیرا ویروس در شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن گسترش یافته است.

با این حال، وزارت بهداشت و داروی دانمارک اعلام کرد که احتمالاً در پاییز نیاز به واکسیناسیون مجدد علیه کووید-۱۹ وجود خواهد داشت زیرا ویروس همچنان به جهش‌های خود ادامه می‌دهد.

انواع جدیدی از ویروس در طول این همه گیری پدیدار شده اند. انواع جدید کارآیی واکسن‌های کووید را کاهش داده‌اند، اگرچه واکسن‌های مجاز برای استفاده در غرب در پیشگیری از عفونت جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ بسیار مؤثر هستند.

با توجه به اینکه برنامه واکسیناسیون دانمارک احتمالاً تا چند ماه دیگر از سر گرفته می شود، کارشناسان بهداشت دانمارکی به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که در آن زمان چه کسانی باید واکسینه شوند، چه زمانی واکسن ها باید تزریق شوند و کدام واکسن ها باید استفاده شوند.