سازمان بهداشت جهانی پاکسلویید را بهترین درمان کنونی کرونا نامید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
سازمان بهداشت جهانی پاکسلویید را بهترین درمان کنونی کرونا نامید

سازمان بهداشت جهانی توصیه اکیدی برای مصرف داروی پاکسلویید برای بیماران خفیف و متوسط COVID-19 که خطر بالای بستری شدن در بیمارستان را دارند، ارائه کرد و آن را بهترین انتخاب درمانی برای بیماران پرخطر تا به امروز خواند.
به گزارش بانک پزشکان به نقل از وب سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی این سازمان توصیه اکیدی برای مصرف داروهای nirmatrelvir و ritonavir که تحت نام تجاری Paxlovid فروخته می‌شوند، برای بیماران خفیف و متوسط ​​COVID-19 که بالاترین خطر بستری شدن در بیمارستان را دارند، ارائه کرد و آن را بهترین انتخاب درمانی برای بیماران پرخطر تا به امروز خواند. با این حال، عدم در دسترس بودن، عدم شفافیت قیمت در معاملات دوجانبه انجام شده توسط تولیدکننده، و نیاز به انجام آزمایشات سریع و دقیق قبل از تجویز، این داروی نجات بخش را به چالشی بزرگ برای کشورهای کم درآمد و متوسط ​​تبدیل کرده است.

داروی ضد ویروسی خوراکی فایزر (ترکیبی از قرص‌های نیرماترولویر و ریتوناویر) برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ غیر شدید که در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان هستند(مانند افراد واکسینه نشده، بیماران مسن‌تر یا مبتلا به نقص سیستم ایمنی یا تحت درمان‌های سرکوب کننده ایمنی) از سوی سازمان بهداشت جهانی به شدت توصیه شد.

این توصیه بر اساس داده‌های جدید از دو کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده شامل ۳۰۷۸ بیمار است. داده ها نشان می دهد که خطر بستری شدن در بیمارستان به دنبال این درمان تا ۸۵ درصد کاهش می یابد. در گروه پرخطر (که در این گروه بیش از ۱۰ درصد خطر بستری شدن در بیمارستان پس از ابتلا وجود دارد)، این به معنای ۸۴ بستری کمتر در هر ۱۰۰۰ بیمار است.

همچنین اعلام شده سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دارو را در بیمارانی که در معرض خطر کمتری قرار دارند توصیه نمی کند، زیرا مزایای آن برای این گروه ناچیز است.

یکی از موانع کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​این است که این دارو تنها زمانی قابل تجویز است که بیماری در مراحل اولیه است. بنابراین انجام آزمایش سریع و دقیق برای کسب نتیجه موفقیت آمیز ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری برای شروع این درمان ضروری است. داده های جمع آوری شده توسط FIND نشان می دهد که میانگین نرخ آزمایش روزانه ابتلا به کووید ۱۹ در کشورهای کم درآمد به اندازه یک هشتادم میزان انجام ازمایشات در کشورهای با درآمد بالا است. بهبود دسترسی به انجام آزمایش و راه‌های رسیدن به تشخیص دقیق زودهنگام در سیستم‌های سلامتی و درمانی و مراقبت های بهداشتی جهان، کلیدی برای گسترش جهانی این درمان خواهد بود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده به شدت نگران است که – همانطور که در مورد واکسن‌های کووید-۱۹ اتفاق افتاده – کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​در زمان دسترسی به این درمان دوباره به انتهای صف کشیده شوند.

یک توافقنامه مجوز که توسط فایزر با Medicines Pool منعقد شده است، تعداد کشورهایی را که می توانند از تولید ژنریک این دارو بهره مند شوند، محدود می کند.

محصول اصلی که با نام Paxlovid فروخته می شود، امروز در لیست صلاحیت سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، اما محصولات تولید شده غیر از شرکت فایزر هنوز از منابع تضمین شده با کیفیت در دسترس نیستند. چندین شرکت ژنریک (که بسیاری از آنها تحت پوشش قرارداد مجوز بین Medicines Pool و Pfizer هستند) در حال بحث با مرکز صلاحیت سازمان بهداشت جهانی هستند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشند تا بتوانند دارو را در سطح بین المللی عرضه کنند. بنابراین سازمان بهداشت جهانی قویاً توصیه کرده که شرکت فایزر قیمت‌گذاری و روند معاملات خود را شفاف‌تر کند و دامنه جغرافیایی مجوز خود برای شرکت‌ها در جهان افزایش دهد تا تولیدکنندگان ژنریک بیشتری شروع به تولید دارو کنند و آن را سریع‌تر با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه در دسترس مردم جهان قرار دهند.