علایم بیماری کودکان را جدی بگیرید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علایم بیماری کودکان را جدی بگیرید

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه صبح نو، آمار کرونا اگر چه روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد، اما نگرانی از بابت ابتلای کودکان و نوجوانان در مدارس همچنان وجود دارد.

آمار کرونا اگر چه روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد، اما نگرانی از بابت ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا در مدارس همچنان وجود دارد. در این گروه سنی هنوز هم بچه‌های زیادی هستند که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و همین مساله می‌تواند موجب ابتلای شدید یا مداوم دانش‌آموزان به سویه‌های مختلف کرونا فراهم کند.

آمار فعلی هم نشان می‌دهد که اگرچه تعداد بیماران سرپایی در کودکان و نوجوانان زیاد است اما خوشبختانه موارد بستری افزایش نیافته است.کودکان و نوجوانان می‌توانند در معرض ابتلای بیشتر به انواع بیماری‌ها باشند؛ البته واکسیناسیون در گروه سنی هفت تا ۱۲سال معمولا انجام می‌شود اما در برابر واکسن کرونا همچنان مقاومت‌هایی وجود دارد. این مساله موجب می‌شود تا دانش‌آموزان به‌دلیل ارتباط متراکم در مدارس بیشتر از قبل در معرض ابتلا به کرونا باشند.

رییس مرکز طبی کودکان داشته درباره مقدار ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا به والدین توصیه کرد که در شرایط آموزش حضوری در مدارس، سلامت کودک خود را بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه علائم، موضوع را با مدرسه در میان بگذارند و تا زمانی که کودک بهبود نیافته است، او را به مدرسه نفرستند.

دکتر رضا شروین بدو درباره مراجعه کودکان مبتلابه کووید۱۹ به مرکز طبی کودکان،‌ گفت: تعدادی بیماران سرپایی وجود دارد اما خوشبختانه موارد بستری افزایش نیافته است. هنوز یک بخش را برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم ولی تعداد زیادی مراجعه سرپایی داریم که آن‌ها را بستری نمی‌کنیم و سرپایی درمان می‌شوند. وی افزود: اورژانس بیمارستان ما روزانه حدود ۴۰۰مراجعه‌کننده کلی دارد که تعدادی از مراجعات علائم تنفسی و گوارشی هم دارند. ما از این گروه تست کرونا می‌گیریم اما این به معنای آن نیست که همه مراجعات کرونایی هستند.

 کودکان چه علائمی دارند؟

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان، درباره علائم فعلی کرونا در کودکان،‌ اظهار کرد: درحال‌حاضر علائم گوارشی و تنفسی در بچه‌ها مشاهده می‌شود که البته علائم گوارشی بیشتر شایع است. به‌ندرت بچه‌ها مشکل تنفسی جدی دارند که به بستری در بیمارستان نیاز داشته باشند. علائم گوارشی در کودکان از ابتدا هم وجود داشت و به نظر نمی‌رسد این موضوع ناشی از تغییر رفتار جدید ویروس باشد.

او درباره بازگشایی مدارس و همچنین روند فعلی بیماری کرونا در کودکان، تصریح کرد: هنوز اظهارنظر در زمینه تاثیر بازگشایی مدارس بر روند بروز بیماری در کودکان زود است؛ چراکه از بازگشایی مدارس زمان زیادی نگذشته است. احتمال افزایش ابتلای کودکان وجود دارد اما نمی‌توان مدارس را هم با روال قبل مجازی برگزار کرد.

احتمال بروز پیک‌های کوچک

یکی دیگر از اعضای کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به علامت‌دار شدن احتمالی دانش‌آموزان در شرایط حضور در مدارس، گفت: از مردم درخواست می‌کنم که اگر واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده یا دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، مراجعه کرده و واکسیناسیون‌شان را تکمیل کنند.

دکتر حق‌ازلی درباره وضعیت کرونا در کشور  گفت: بعد از تعطیلات نوروزی باتوجه به شرایط مسافرت‌ها و … در استان‌هایی که تراکم سفر زیاد بود، تعدادی افزایش مراجعه‌کننده در حوزه کرونا گزارش شد، اما به‌طورکلی تعداد افرادی که در کل کشور مبتلا شدند، وضعیت نزولی دارد و تعداد مرگ‌ومیر هم کاهش یافته است. درعین‌حال از آنجایی که روند به‌سمت عادی‌سازی ارتباطات اجتماعی یا بازگشایی مدارس حرکت می‌کند، رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم و کمک‌کننده است.

درعین‌حال آگاهی دانش‌آموزان و والدین در حوزه بیماری و توجه به علائم بسیار حائزاهمیت است. حق‌ازلی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مدارس با توجه به بازگشایی‌های انجام شده، ‌ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بسیار مهم است؛ به‌عنوان‌مثال، استفاده از ماسک بسیار مهم است. همچنین اولیای مدارس و فرزندان باید نسبت‌به بروز علائم در دانش‌آموزان حساس باشند و اگر احساس کردند که علائمی وجود دارد، حتما از ورود فرزندشان به مدرسه خودداری کنند.

وی درباره احتمال ورود به پیک هفتم کرونا در کشور با توجه به ایجاد سویه‌های جدید کرونا در دنیا، گفت: باتوجه به اینکه تعداد زیادی واکسن در کشور تزریق شده و بیش از ۲۶میلیون نفر هم واکسن دوز سوم را تزریق کرده‌اند، مانند همه جای دنیا احتمال اینکه پیک‌های شدیدی مانند پیک پنجم و ششم داشته باشیم، ضعیف می‌شود اما درهرصورت این احتمال که میزانی از افزایش بیماری به‌صورت پیک‌های کوچک وجود داشته باشد، هست.

تعداد بیماران جدید به زیر دوهزار نفر رسید

وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که در روز پنجشنبه در ۱۹استان کشور هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونایی گزارش نشده و در پنج استان کشور هم تنها یک نفر جان خود را به‌دلیل کرونا از دست داده است. این در حالی است که براساس آمار ارائه‌شده در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه ۲۶فروردین‌ماه، ۱۹۹۴بیمار جدید کرونا در سراسر کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۳۴۹نفر بستری شدند. همچنین در همین بازه زمانی هم ۳۳بیمار جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۴۰هزار و ۷۷۷نفر برسد. مجموع بیماران کرونایی کشور هم به هفت‌میلیون و ۲۰۴هزار و ۴۹نفر رسید.

همچنین یک‌هزار و ۴۸۳نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آمار واکسیناسیون هم نشان می‌دهد که تا صبح دیروز ۶۴میلیون و ۱۶۷هزار و ۱۷۴نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۳۰۷هزار و ۳۶۰نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۶۹۷هزار و ۱۵۸نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۸میلیون و ۱۷۱هزار و ۶۹۲دوز رسید. همچنین در روز پنجشنبه ۲۹هزار و ۲۳۸دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. درحال‌حاضر ۳۴شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.