چگونه سلول T با ویروس کرونا مبارزه می­کند؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
چگونه سلول T با ویروس کرونا مبارزه می­کند؟

سیستم ایمنی ما مسئول مقابله با ویروس کرونا است. با ظهور شواهد جدید در مورد نحوه­ ی واکنش بدن به ویروس کرونا ، نگاهی به همکاری سلول های ایمنی مختلف برای مبارزه با ویروس جدید کرونا و نقش مهم­تر سلول­های T می­اندازیم.

بسیاری از افراد با مفهوم آنتی­ بادی­هایی که بدن برای مقابله با بیماری تولید می­کند آشنا هستند. دانشمندان در مبارزه علیه ویروس جدید کرونا به نام SARS-CoV-2، به ­طور گسترده به نقش آنتی­ بادی به­ عنوان جام مقدس برای خنثی­ سازی و ایجاد مصونیت در برابر بیماری­های آتی اشاره کرده­ اند.

با این حال، آنتی ­بادی در خلا تولید نمی­شود. درواقع، چند سلول باید با یکدیگر همکاری کنند تا آنتی­ بادی، به­ خصوص آنتی­ بادی خنثی­ ساز، وارد مرحله شود.

برای انجام فعل و انفعالات پیچیده که منجر به تولید آنتی­ بادی می­شود به یک مجموعه سلول T نیاز داریم. نوع دیگری از سلول T، سلول­های آلوده به ویروس را از بین می­برد. حالا می­دانیم سلول­های T نقش مهمی در ایجاد مصونیت در برابر کووید-۱۹ دارند.

اما سلول T چیست و چرا در مبارزه علیه ویروس جدید کرونا نقش کلیدی ایفا می­کند؟

ما باید به­ منظور درک نقش سلول T و ارتباط آن با آنتی بادی و مصونیت کوتاه و بلندمدت وارد علم ایمن­ شناسی شویم.

انواع سلول های سیستم ایمنی بدن: تی (T)، بی (B) و ایکس (X)

انواع سلول های سیستم ایمنی بدن: تی (T)، بی (B) و ایکس (X)

 

نقش سلول­های T چیست؟

سلول T نوعی لنفوسیت یا گلبول سفید است. مغز استخوان سلول­های T را به شکل سلول­های نمونه تولید می­کند و آن­ها به غده­ ی T موس می­روند به همین دلیل نام سلول T روی آن گذاشته شده است.

سلول T انواع مختلفی دارد.

دکتر جان یودل، که رئیس بخش زیست سلولی در آزمایشگاه بیماری­های مسری از موسسه ­ی ملی آلرژی و بیماری­های عفونی در بتزدا است، در پادکست اخیرش مروری کلی بر نقش سلول T در کووید-۱۹ داشته است.

سلول T کمک ­کننده، که برخی آن را سلول T CD4 یا سلول T کمک ­کننده­ی CD4 نیز می­ نامند (زیرا پروتئینی به نام مجموعه تمایزی ۴ (CD4) را روی سطح خود حمل می­کند) از بدن دربرابر عوامل بیماری­ زا محافظت می­کند. دکتر یودل توضیح می­دهد وقتی ویروس سلول را آلوده می­کند، دو راه برای آگاه سازی سیستم ایمنی از مزاحم خارجی وجود دارد.

 

علائم ویروس کرونا داری؟

بعد از این­که ویروس وارد سلول شد، از چند قسمت می­گذرد و آنزیم­ ها آن را به پپتیدهای کوچک تکه­ می­کنند.

بعضی از این پپتیدها جذب مولکول­های مجموعه سازگاری بافتی اصلی کلاس دو (MHC Class II) می­شود.

این مولکول­ها بخشی از ابزار بدن برای بقا هستند.

سپس مولکول­های MHC Class II به سطح سلول برمی­گردند و پپتید ویروسی را به سلول­ می­رسانند. این پپتیدها باعث فعال شدن سلول T کمک­ کننده می­شود که درمقابل نقش مهمی ایفا می­کند. سلول T کمک­ کننده به سلول بی، نوع دیگری از گلبول سفید و تولیدکننده­ ی اختصاصی آنتی ­بادی، اجازه می­دهد نوع خاصی از آنتی­بادی G ایمونوگلوبین (Ig) را در واکنش به پپتید ویروسی تولید کند.

سپس سلول بی در واکنش به تعامل با سلول T کمک ­کننده تبدیل به سلول پلاسما یا سلول بیِ حافظه می­شود. سلول­های پلاسما بعد از حرکت به سمت مغز استخوان تا چند هفته آنتی ­بادی تولید می­کنند و برای محافظت بلندمدت در مغز استخوان باقی می­مانند.

سلول­های بیِ حافظه در گردش می­مانند یا در قسمت­های مهم، به ­عنوان بخشی از سیستم حفاظتی بدن، ساکن می­شوند. اگر بدن دوباره با همان ویروس روبه­ رو شود، سلول­های بیِ حافظه آنتی ژن ویروس را تشخیص می­دهند، پردازش می­کنند و آن را دوباره به سلول T کمک­ کننده تحویل می­دهند.

سلول T کشنده چه نقشی بر عهده دارد؟

درحالی­ که سلول T کمک ­کننده آنتی ژنی را که توسط مولکول MHC Class II ارائه شده تشخیص می­دهد، سلول T سیتوتاکسین یا سلول T CD8 یا سلول T کشنده­ ی CD8 به پپتیدی که توسط مولکول MHC Class I ارائه شده واکنش نشان می­دهد.

وقتی ویروس سلول را آلوده می­کند، مکانیزم سلول را می ­دزدد تا پروتئین ویروسی را بسازد. اما بعضی از پپتیدهایی که در این فرایند ساخته می­شوند به سمت مولکول MHC Class I منحرف می­شوند که آن­ها را به سطح سلول می­برد و به سلول­های دیگر واگذار می­کند.

بدین ­ترتیب، سلول می­تواند نشان دهد که آلوده به ویروس شده است. سلول T CD8 سلول­های آلوده را شناسایی می­کند و از بین می­برد پس یک مکانیزم کلیدی برای خلاص شدن از شر بیماری است.

از آن­جایی­ که بسیاری از ویروس­ها خیلی سریع تکثیر می­شوند، این فرایند باید سریع انجام شود تا از گسترش ویروس جلوگیری شود. سلول T CD8 به کمک مولکول­های MHC Class I که پپتید ویروسی را به سطح سلول می­ آورند، ظرف ۱.۵ ساعت سلول ­های آلوده به آنفلونزا را شناسایی می­کند.

سلول T CD8 می­تواند تبدیل به سلول T CD8 حافظه شود که در صورت رویارویی با ویروس مشابه بسیاری سریع واکنش نشان می­دهد و تاثیر آن بلندمدت است.

سلول T کمک­ کننده­ ی CD4 و سلول T CD8 هر دو در کووید-۱۹ نقش مهمی ایفا می­کنند.

محققان موسسه­ ی ایمن­ شناسی از دانشکده­ی پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیای فیلادلفیا، در مقاله ­ی جدیدی که در مجله­ ی ایمن­شناسی منتشر شد نتایج مربوط به سلول T و کووید-۱۹ تا به امروز را به طور خلاصه مطرح کرده ­اند.

آن­ها نشان دادند واکنش سلول T CD8 در افرادی که دچار بیماری شدید کووید-۱۹ شده­ اند به اندازه­ ی کسانی که بیماری خفیف دارند، موثر نیست. به طور خاص، ممکن است تعداد سلول T CD8 در بدن این افراد کم­تر باشد و آن دسته سلول­های T CD8 که در بدنشان وجود دارد قابلیت تبدیل به سلول T CD8 حافظه را نداشته باشد.

با این حال اشاره می­کنند نتایج تمام تحقیقات در این مصداق نمی­ گنجد. محققان دریافتند در بعضی از مواد، واکنش سلول T CD8 در بدن بیماران دچار کووید-۱۹ بسیار بالا بود.

اطلاعات درمورد سلول T کمک ­کننده ­ی CD4 نیز همین الگوی نامنظم یا اشتباه بودن واکنش عادی را نشان می­دهد.

زیو شن و ای. جان وری می گوید: «به نظر می­رسد اکثر بیمارانی که بستری می­شوند واکنش سلول T CD4+ و CD8+ را از خود نشان می­دهند و شواهد حاکی از این است که واکنش سلول T نسبت به این بیماری در وضعیت­ های شدید نامطلوب، بیش از حد یا نامناسب است.»

آن­ها در ادامه گفتند:«درواقع، الگوی واکنش سلول T در بیماران مختلف متمایز است. این موضوع نشان می­دهد احتمالا باید بسته به نوع سیستم ایمنی هر بیمار، از روش درمان مخصوص به هر فرد استفاده کنیم.»

سوال پزشکی دارم - پاسخ سوالات پزشکی شما در بانک پزشکان

سوال پزشکی دارم؟ پاسخ سوالات پزشکی شما در بانک پزشکان

 

تست آنتی ­بادی و واکنش سلول T

در بسیاری از موارد، دانشمندان برای تشخیص این نکته که آیا بدن فرد به ویروس واکنش ایمنی نشان داده یا خیر از تست آنتی­ بادی استفاده می­کنند.

این روش متمایز از تست تشخیصی PCR است که به ­منظور تشخیص آلوده بودن فرد در حال حاضر به دنبال مواد ژنتیکی ویروس می­گردد.

تست آنتی ­بادی نسبتا مستقیم و صحیح است. یک تحقیق جدید در اسپانیا برای تشخیص این­که چه تعداد از جمعیت کشور آنتی­بادی SARS-CoV-2 را در بدن دارند از ترکیب آزمایش خون از انگشت و تست آزمایشگاهی استفاده کرد.

با این وجود، تست واکنش سلول T افراد آسان نیست.

دانشمندان در تحقیق جدید برای مقایسه ی واکنش سلول T بین افرادی که از کووید-۱۹ بهبود پیدا کردند و نمونه­ هایی که قبل از پاندمی از مردم گرفته شده بود، ماده­ ی اولیه ­ی سلول T در خون را در معرض پپتید ویروسی قرار دادند تا ببینند سلول T کمک­ کننده­ی CD4 یا سلول T CD8 به ویروس واکنش نشان می­دهد یا خیر.

سپس با استفاده از تجهیزات حرفه­ ای بین انواع مختلف سلول T که از ماده­ ی اولیه تشکیل شده بود تمایز قائل شدند.

از آن­جایی­که نیاز به روش­ های معتبر و سریع­تر آزمایش برای تشخیص آلوده بودن فرد به SARS-CoV-2 احساس می­شود، دانشمندان به دنبال طراحی روش­های جدید برای تشخیص نحوه ­ی واکنش سلول T به ویروس جدید کرونا هستند.

مجله ­ی اخبار روز پزشکی اخیرا با دکتر جیمز هیندلی از Indoor بیوتکنولوژی مصاحبه داشته که درحال کار روی تست ساده ­ی سلول T است تا دانشمندان بتوانند در محیط آزمایشگاه از آن استفاده کنند.

دکتر هیندلی توضیح می­دهد:«در وهله­ ی نخست، باور داریم اصلی­ترین کاربرد این تست مربوط به تهیه­ ی واکسن است تا از واکنش سلول T به واکسن و کافی بودن میزان مصونیت آن دربرابر بیماری مطمئن شویم.»

او همچنین پیش­ بینی می­کند بدن افراد جامعه می­تواند با استفاده از این تست واکنش سلول T به SARS-CoV-2 را تحت نظر قرار دهد. این روش در کنار تست آنتی­ بادی به ما اجازه می­دهد میزان مصونیت در افراد جامعه را مشخص کنیم.

دانشمندان برای توضیح دادن نحوه­ ی واکنش سلول T و بی در دو زمینه­ ی پاتولوژی و ایمنی به SARS-CoV-2 در بلندمدت به اطلاعات بیشتر نیاز دارند.

درحالی­که جامعه­ ی علمی به نیازهای زمان پاندمی پاسخ می­دهد، امیدواریم روش­های جدید و مبتکرانه­ ی آزمایش و تحقیق در مقیاس گسترده به بعضی از این پرسش­ها پاسخ دهد.

منبع

https://www.darmankade.com