عوارض باورنکردنی عمل‌های زیبایی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
عوارض باورنکردنی عمل‌های زیبایی

زندگی‌اش با یک تزریق برای همیشه تغییر کرد؛ یک تزریق ضروری و درمانی نه بلکه تزریق ژل صورت. چند روزی از تزریق ژل می‌گذشت که یک طرف صورتش ورم کرد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه ایران، خواسته بود نسبت به قبل کمی گونه‌های برجسته‌تری داشته باشد، اما آنچه برایش اتفاق افتاد شبیه کابوس بود، صورتش کج شد و با تورم و درد شدید، زندگی برایش تبدیل به جهنم شد.

کاش ماجرا به همین جا ختم می‌شد اطرافیان مدام سرزنشش می‌کردند که این چه بلایی است، سرخودش آورده. زندگی خصوصی‌اش رو به فروپاشی بود. دنبال راه حلی برای تخلیه ژل و درمان می‌گشت تا اینکه دکتر آب پاکی روی دستش ریخت و گفت دیگر هیچ وقت صورت قبلی‌اش را نخواهد داشت.

این قصه در سال‌های اخیر برای خیلی‌ها اتفاق افتاده؛ قربانیان زیبایی. اصلاً شاید شما هم یکی از قربانیان مراکز زیبایی غیراصولی تزریق ژل، بوتاکس، لیفت و تاتو باشید و عوارض آن تا سال‌ها دست از سرتان برنداشته باشد و شما را از مطب این پزشک به آن پزشک کشانده باشد.

معصومه یکی از آنهایی است که برای پاک کردن تاتوی غیراصولی ابروهایش سال‌ها دربه‌در مراکز زیبایی بود. او می‌گوید: «چند سال پیش که ابروهای تیز و به اصطلاح شیطانی مد شده بود، آرایشگرم ابروهایم را تراشید و بالا داد. اصلاً طوری شد که مدل صورتم عوض شد. هر کس مرا می‌دید، می‌گفت چرا آنقدر عصبانی و خشمگین هستی؟ هرچقدر می‌گفتم عصبانی نیستم، کسی باورش نمی‌شد.

مدل ابرو حالت صورتم را کاملاً به‌هم ریخت. بعد از چند سال رنگ تاتو هم تبدیل به قرمز بدرنگی شد. تصمیم گرفتم تاتو را پاک کنم و بگذارم دوباره ابروهای خودم دربیاید اما فکر نکنید این تصمیم به همین سادگی‌ها بود. هرکس راه حلی نشان می‌داد؛ یکی می‌گفت فلان مرکز یک ماده سفیده‌کننده دارد که تاتو را پاک می‌کند. یکی می‌گفت راه حلش لیزر است. من همه‌اش را امتحان کردم. چند مرکز لیزردرمانی رفتم اما فقط بخش‌هایی از تاتو را توانستند پاک کنند. می‌گفتند رنگ به لایه‌های عمیق پوست تزریق شده و پاک کردنش به این سادگی‌ها نیست.

آن موقع وضع قیافه‌ام بدتر شده بود. بعضی جاهای ابرویم پاک شده بود و بعضی جا هم نه. گفتند یک مرکز زیبایی هست که معجزه می‌کند؛ دو سال پیش بود آنجا هم رفتم و یک میلیون دادم اما باز هم آب از آب تکان نخورد و باز رنگ ابروهایم سر جایش ماند. دیگر قطع امید کرده بودم و تصمیم داشتم با همان ابروی نصفه و چهره عصبانی روزگارم را سپری کنم که دوستی آدرس یک پزشک متخصص پوست و مو را به من داد و گفت کل تاتو را از توی پوست درمی‌آورد اما زخم عمیقی ایجاد می‌شود که درمانش نیاز به صبوری زیادی دارد و باید مو به مو نکات بهداشتی را که می‌گوید، رعایت کنم.
مدت‌ها به جای ابرو، زخم عمیقی روی صورتم بود و این طوری بعد از سال‌ها از تاتوی غیراصولی نجات پیدا کردم اما هیچ وقت خونریزی صورتم را بعد از پاک کردن کامل تاتو و ماه‌ها تحمل برای بهبودی زخم از یاد نمی‌برم.

تازه من خوش‌شانس بودم که بعد از سال‌ها دربه‌دری توانستم از شر تاتوی بد شکلم رها شوم و گوشت اضافه و هزار بلای دیگر سرم نیاید. در همین مراکز کسانی را دیدم که بعد از برداشتن تاتو، ابرویشان گوشت اضافی آورده بود و حالا دنبال درمان این ضایعه‌ها بودند. گاهی در عرض چند دقیقه سرنوشت سال‌های بعدی زندگی‌ات این طور به سادگی تغییر می‌کند.»

سارا ژل صورتش را چندی پیش تخلیه کرد. او می‌گوید: «من به یکی از مراکز زیبایی رفتم که ادعا داشت گونه و لب روسی می‌سازد. اتفاقاً مجوز هم داشت و کسی که این کار را انجام می‌داد هم خودش را دکتر معرفی می‌کرد. دو سال از تزریق ژل به گونه‌هایم می‌گذشت که یک روز صبح با ورم گونه چپ از خواب بلند شدم.

به سرعت دکتر رفتم که تشخیص داد تزریق ژل غیراصولی باعث چرک شده و باید آن را خارج کنم. این وحشتناک‌ترین کاری بود که در زندگی‌ام انجام داده‌ام. پزشک شکاف کوچکی در صورتم درست کرد و با قیچی و تیغ تجمع چرک و ژل را از صورتم خارج کرد. بعد هم کلی آنتی بیوتیک وارد صورتم کرد. باورم نمی‌شد، لخته‌های ژل و بافت صورتم همراه با چرک آن طور خارج شود. الان بهتر شده‌ام اما صورتم اصلاً تقارن سابق را ندارد و فکر هم نمی‌کنم هیچ وقت به حالت عادی برگردد.»

دکتر ناصر عمادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پزشک بدون مرز در این باره می‌گوید: «من به عنوان متخصص پوست در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ به اندازه انگشتان یک دست ژل تزریق نکرده‌ام. اما حداقل بیش از ۱۰۰ عمل عوارض ژل پذیرش، تخلیه و درمان کرده‌ام. مشکل اول و عمده هم مراکزی هستند که دوره‌های کوتاه‌مدت زیبایی می‌گذارند و طی چند روز به افراد مدرک زیبایی می‌دهند. در این دوره‌ها از پزشک تا غیر پزشک و آرایشگر شرکت می‌کنند و در پایان دوره هم مجوز می‌گیرند.

بعد همین افراد مراکزی برای خودشان باز می‌کنند و تزریق ژل و بوتاکس و کاشت مو انجام می‌دهند، درحالی که دستیاران پوست طی چهار سال همین کارها را یاد می‌گیرند. باید بدانید ۹۰ درصد یادگیری‌ها در این زمینه با تجربه به دست می‌آید و کسی یک یا دو هفته‌ای و چهار روزه و ۱۰ روزه نمی‌تواند تجربه کافی برای انجام چنین عمل‌هایی کسب کند.

این افراد که با شرکت‌های خارجی هم در ارتباطند سریع دستگاه‌های لیزر و دیگر وسایل کار را تهیه می‌کنند و بعد هم با تبلیغات فریبنده مردم را به این مراکز می‌کشانند. در واقع تبلیغات برای این است که مردم را فریب دهند تا بتوانند چک‌های خرید تجهیزات را بپردازند. افراد هم به تابلو و مجوز اعتماد می‌کنند و می‌گویند در مطب یک متخصص این کارها را انجام می‌دهند و خیلی از همین افراد مجبور می‌شوند خیلی بیشتر از پولی که برای انجام این کارها داده‌اند، هزینه عوارض و درمان کنند. من مراکز نظارتی را بیش از مردم مقصر می‌دانم، هر چند مردم هم باید به این موارد آگاه باشند اما چرا اجازه می‌دهند هر مرکز علمی این مجوزها را صادر کند و در نهایت این تألمات و بدبختی‌ها به بار بیاید؟»

دکتر عمادی تأکید می‌کند: «من خیلی‌ها را می‌شناسم که بعد از تزریق ژل و انواع و اقسام جراحی زیبایی از انجام آنها پشیمان می‌شوند و سعی می‌کنند مثلاً ژل را خارج کنند یا چهره‌شان را به حالت قبل برگردانند اما هیچ وقت مثل اول نخواهند شد و همیشه عارضه با آنها می‌ماند و عدم تقارن در صورت و اندام ایجاد می‌کند. من خودم همیشه به کسانی که مراجعه می‌کنند، توضیح می‌دهم که بدشکلی در صورت‌شان ایجاد می‌شود و آنها به چنین عمل‌هایی نیاز ندارند.

برخی تصادف می‌کنند یا ضایعه‌ای دارند که این عمل‌ها برای آنها ضروری است. چنین کارهای غیرضروری، نه خداپسندانه است و نه به پزشک و علم پزشکی ارتباطی دارد. مثلاً همین تاتو الان یکی از راه‌های انتقال ویروس هپاتیت شده است یا اینکه خیلی‌ها برای پاک کردن تاتو سراغ محلول‌هایی رفته‌اند که معلوم شده اسید بوده و باعث ایجاد گوشت اضافه و بیماری‌های دیگر شده است.

یعنی فرد در گردابی برای پاک کردن و تخلیه و درست کردن صورتش می‌افتد که روی کل زندگی‌اش اثر می‌گذارد. من زندگی‌های بسیاری را دیده‌ام که به همین خاطر از هم پاشیده است. ما باید بتوانیم از سیرت و صورت‌مان درست نگهداری کنیم و بدانیم تزریق و ژل و بوتاکس شأن و منزلت و احترام نمی‌آورد، بلکه از راه‌های دیگری هم می‌توانیم این شأن را به دست بیاوریم و لازم نیست این طور به خودمان لطمه بزنیم.»

ایران رتبه چهارم فراوانی عمل‌های زیبایی دنیا را دارد در حدی که برابر با ۱۵ کشور اروپایی تزریق ژل، بوتاکس و عمل جراحی زیبایی داریم. اما باید بپرسیم چند نفرمان به عوارض این جراحی‌ها و عمل‌های زیبایی آگاهیم و آیا تزریق ژل به بهای تغییر زندگی ارزش دارد؟